nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (472)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (61)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (36)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (46)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (20)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (11)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (27)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (298)
mannen (12)
milieu (33)
misdaad (27)
moraal (46)
muziek (60)
natuur (33)
oorlog (47)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (5)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (9)
sport (94)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (41)
wereld (32)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (17)
ziekte (33)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 2978):

De Illusie Van Educatie

Waar zullen we vandaag over nadenken? ;)
Welke existentiële kwestie resoneert op dit moment met onze denk filamenten?
De keus is gevallen op 'de illusie van educatie'.

Nu we (door de interventie van een Voorzienige God) in een rijke buurt wonen (wij arme sloebers), te midden van de fijne fleur der natie, omgeven door elite scholen, in een wijk met louter prachtige luxe huizen, bewoond door invloedrijke burgers, en ik de buurtkinderen met hockeysticks, golfclubs en viool foedralen langs zie fietsen, dringt zich de vraag op: wat gaat er om in de hoofden, harten en zielen van deze nabije medemensen.

Welke denkmal worden deze jonge wereldburgers binnengevoerd?
Welk beeld van wat deze wereld is, wat een mens is, wat normaal is, wat moraal is, wat de wortels zijn van 'onze' beschaving, wordt hen (zachtjes, ongemerkt, via taal, gebaar, blik, sociale context, educatie, absorptie) bijgebracht?

Hoe komt het, hoe gebeurt het, dat de posities in de 'hoogste' regionen van onze samenleving worden bekleed door degenen die allemaal het verplichte traject hebben doorlopen van door 'de overheid' bepaalde en gesanctioneerde instituten (scholen, universiteiten)?

En wie bepaalt eigenlijk de leerstof en selecteert wat wel en wat niet belangrijk of relevant is? En wat wordt daarmee beoogd?
En waarom zijn de diploma's of bullen (stieren) van deze clubs zo belangrijk als entreebewijzen van de elitaire cirkels die het voor het zeggen hebben?
En waarom bestaat een steeds groter deel van schoolexamens uit multiple-choice vragen?

Als ik niet beter wist, (maar gelukkig heb ik de juiste educatie gehad) zou ik haast kunnen denken (maar dat doe ik niet, want ik ben netjes opgevoed) dat het doorlopen van dit circuit van educatie de bedoeling heeft om de opslagsystemen (hersenen) van al die unieke, originele, creatieve, intelligente jonge mensen te vullen met dezelfde uniforme 'kennis' als die van alle anderen.
Dit soort (subversieve) gedachten worden in de regionen van de sigarenwalm beschouwd als ongepast en potentieel ondermijnend voor het goede vertrouwen dat als een warme gloed tussen de leden van deze klasse dient te hangen.

Stel, als ik daar verder over zou doordenken, (wat ik natuurlijk niet doe) dan zouden de verbindingen tussen mijn hersencellen wellicht zelfs de staatsgevaarlijke mijnenvelden kunnen doen oplichten die de schokkende veronderstelling in de verte doen ontwaren dat het bestaande educatiesysteem willens en wetens is ingesteld, ingericht, verplicht gesteld, uniform gemaakt, in stand gehouden, om elke nieuwe generatie onbevangen en vrije kinderen te indoctrineren (maar dat woord zul je mij nooit horen gebruiken) met dezelfde (standaard-) informatie die moet garanderen dat iedereen vrijwillig meewerkt aan het handhaven van de status quo.

Zodat we in onze maatschappij altijd de zekerheid hebben dat de meerderheid zich conformeert aan het wereld- en mensbeeld dat in de hoofden is gegoten van degenen die zullen zeggen:
"Ik heb een uitstekende educatie gehad; al het ouderwetse en/of primitieve bijgeloof van vorige eeuwen, dat gebaseerd was op verwarde, onwetenschappelijke en animistische waandenkbeelden, kan ik pareren en verwijzen naar de nevelen van de fabelwereld".

U begrijpt natuurlijk wel dat ik onze collectieve afspraken nooit in twijfel zal trekken..

schrijver

Schrijver: Ton Hettema, 23-09-2017


Geplaatst in de categorie: maatschappij

Deze inzending is 76 keer bekeken

3/5 sterren met 5 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:Gabriëla Mommers
Datum:27-09-2017
Bericht:Scholen zijn fabrieken die de individuele ontplooiing van kinderen de kop indrukken, terwijl ze die juist zouden moeten stimuleren. Het is nog een lange weg te gaan voordat een olie is gevonden die het vastgeroeste schoolsysteem corrigeert. Ouders die hun kinderen thuis houden en zelf les geven, hebben op dit moment het grootste gelijk van de wereld.



Naam:Joanan Rutgers
Datum:23-09-2017
Bericht:Hiermee getuig je van een buitengewone intelligentie en moet je bijna, net als Wilders, voorgoed onderduiken en streng bewaakt worden. Je weet de banaliteit van de massale indoctrinatie vlijmscherp te ondermijnen. Ik buig diep voor deze intens-diepwijze dagcolumn! Ik denk meteen aan 'The Wall' van Pink Floyd. Diezelfde geniale rebellie.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl