nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2018


2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (476)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (69)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (38)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (21)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (14)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (28)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (303)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (62)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (33)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (11)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (262)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (6)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (10)
sport (99)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (33)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (19)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 3022):

Kerst mis

U kent dat wel. Kerst komt er aan. De Coca Cola reclame met de oversized vrachtwagen is er weer. Kerstfilms die zonder uitzondering goed aflopen. Sneeuw, op televisie, en weermannen die uitleggen dat er ook dit jaar geen witte sneeuw te verwachten valt.

Op de radio klinkt kerstmuziek en leggen de presentatoren dat het weer gezellig wordt. In de etalages verschijnen kerstmannen, kerstballen en namaaksneeuw. Er worden kerstmarkten georganiseerd. Mensen slepen kerstbomen hun huis binnen. Drankwinkels prijzen donkerrode wijnen aan en in supermarkten vliegen aanbiedingen in allerlei stervormen je om de oren.

Kerst. Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Je moet met je familie rond de kerstboom zitten. Natuurlijk zit de volledige familie ook dan weer naar hun onvermijdbare mobiele telefoons te loeren, omdat ze hebben geleerd dat ze dat moeten doen als ze in gezelschap zijn. Gezelligheid is immers reageren op je laatste binnengekomen berichtje. Liefst met een grap. En als dat niet lukt, met een smiley.

De slager heeft weer kalkoenen, ganzen en kippen in de aanbieding. De kookboeken verdringen alle andere literatuur van de boekenplanken. De ene kerstshow na de andere kerstshow wordt aangekondigd en restaurants zijn al volgeboekt met speciale kerstmenuís. Ook daar is het gezellig. Kerst.

Er is natuurlijk een kindeke geboren, althans, dat hebben Europeanen jarenlang geloofd. Hij is natuurlijk niet met kerst geboren en natuurlijk niet in het jaar nul en de wijzen uit het Oosten kwamen natuurlijk niet en zeker niet uit het Oosten, maar dat mag de pret niet drukken. We geloven in meerderheid allang niet meer dat dit kindeke ons gaat redden, we geloven in van alles en nog wat, maar velen van ons hebben een eigen privé-geloofje of een helemaal niet-geloofje. Maar gezellig zullen we het maken. Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Niet omdat we dat willen, maar omdat niemand van ons zich afvraagt wat nu eigenlijk nog de zin van kerst is. En degenen die er over nadenken, zoals ik, worden er erg somber van.

Maar. Eigenlijk. Is er weinig mis mee. Het enige dat mis is, is kerst. Samen gezellig is wel okee. Elkaar ontmoeten, vraag maar niet waarom, als het dan toch moet, laten we er dan maar van genieten.

schrijver

Schrijver: Jan R. Lønsing, 21-12-2017

janrlunsingathome.nl


Geplaatst in de categorie: kerstmis


Terug naar zoekresultaten

Deze inzending is 58 keer bekeken

4/5 sterren met 1 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Joanan Rutgers
Datum:22-12-2017
Bericht:Gek hé, maar volgens mij hebben de meeste slagers geen ganzenvlees te koop. Bij AH zie ik wel eend, kangoeroe, struisvogel en hert, maar nooit gans. Bij een poelier misschien wel. Misschien komt dat door de scheldterm 'domme gans' en de slogan 'Je bent, wat je eet!'. Ik begrijp dat je kerst als een sprookje ervaart, maar zo is het niet bedoeld. De houten kribbe is bijvoorbeeld al een verwijzing naar het houten kruis op Golgotha. Het gaat om het Christuslicht en het Christusbewustzijn, wat na de kruisdood over de mensheid is uitgestort. Je bent zelf het kerstkind en de opgestane Christus Jezus. In die zin is het kerstverhaal inderdaad metaforisch bedoeld. Jezus heeft zijn aardse leven voor Hogere Doelen ingezet. Het getransformeerd tot spirituele diepgang, die voor iedereen beschikbaar is. De Heilige Geest uitstorting is te vergelijken met het boeddhistische nirvana. Zoals Jezus verlicht is geraakt, zo kan iedereen verlicht raken. Godingelijk worden. De Christus-mystiek wordt door vele kerkrichtingen nog steeds niet goed geïnterpreteerd, laat staan door de commerciële, oppervlakkige cultuurverschijnselen.




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl