Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het Koefnoen Kabinet

DEN HAAG (ANP) - Binnen het kabinet bestaat “irritatie en zorg” over de langdurige ontkenning door de Amerikaanse regering van de geheime CIA-cellen. Minister-president Jan Peter Balkenende zei dat vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad. Hij wilde niet zover gaan als de Tweede Kamer, die vindt dat Nederland in deze kwestie is “belazerd” door de Amerikanen. Wel is Balkenende teleurgesteld dat de vragen onbeantwoord bleven. Minister Ben Bot van Buitenlandse zaken zal namens het kabinet opheldering vragen.

"Hello, Ben Bot speaking. Mag ik Condoleeza?" Het blijft even stil en dan klinkt gegiechel: "Ben Butt? Butt als in achterwerk?" Bot reageert geïrriteerd: "Bot! Not Butt. Bot! Verbind me nou maar door dame!" Even later klinkt schaterend: "Ben Butt, hahaha... Oops, sorry! Hey Uncle Ben, Rice speaking!" "Hallo Condoleeza,... " begint Bot. "Ben, Ben, hold on! Ik heb liever niet dat je me bij de voornaam noemt. Mrs. Rice please! Go ahead.." "Nou, waar ik eigenlijk voor bel Mrs. Rice, die geheime CIA gevangenissen.." "Ben, Ben, hold on! Welke geheime CIA gevangenissen?" Bot stottert van zijn stuk gebracht: "Na nou, die van tv Mrs. Rice. President Bush heeft toch toegegeven...." "Ben, Ben, hold on! Heb je wiet gerookt? George kan dat nooit gezegd hebben. En zeker niet op tv. Welke zender? Zo'n programma met van die typetjes zeker .. " Rice knipt met haar vingers. Bot vraagt: "Jack Spijkerman?" "No, no, sinds die naar Talpa is gegaan, horrible... Dat programma met die persiflages.. Koef.. " "Ohhhh, Koefnoen!" onderbreekt Bot haar en Rice reageert gepikeerd: "Ben, Ben, ho even! Val me niet in de rede als ik probeer na te denken. Maar yes, dat programma bedoel ik, Koefnoon! Hilarious. Perfect Bush imitation!" Ze schatert: "Geheime CIA gevangenissen, het idee! Briljant! I love your humor Ben! Bedankt voor je belletje. Net wat ik nodig had! See ya soon babe!"
En voordat Bot iets terug kan zeggen heeft Rice al opgehangen.

Bot brengt een illusie armer verslag uit aan Balkenende, die besluit Bush zelf maar te bellen. "President's office, hoe kan ik u helpen?" klinkt het. "Hello, JeePee Balkenende from Holland speaking, mag ik George even?" "JayPay who? Sir, hoe komt u aan dit nummer?" Balkenende is verbaasd: "Nou, van George gekregen, inclusief telefoon met vijftien euro beltegoed!" Er volgt een korte stilte, dan: "Sir, niemand hier kent een JayPay from Holland. Ik ga nu ophangen. Have a nice day!" En voordat Balkenende iets kan zeggen wordt er opgehangen. Een half uur later gaat zijn mobieltje. Hij neemt op en hoort: "Howdy JayPay, President Bush hier. Sorry voor net." Balkenende lacht zenuwachtig: "Geeft niet George! Kan gebeuren." Bush onderbreekt: "Hold on JayPay. Ik heb liever niet dat je me bij de voornaam noemt. Mr. Bush is ok, Mr. President klinkt nog beter. Enne... kun je me terugbellen JayPay? Volgens mijn mannetje bij de KPN heb je nog 14 euro 53 beltegoed en bellen vanuit hier is nogal duur. Tot zo!" en voordat Balkenende kan reageren heeft Bush al opgehangen.

Geïrriteerd kiest hij voorkeurkeuze 3 op zijn mobiel (op 1 staat de voicemail en op 2 mevrouw Balkenende). "George W. Bush speaking. Howdy JayPay. Bedankt dat je terugbelt" klinkt het monter. "No problem Mr. President" lacht Balkenende. Bush zegt: "Well, laat me uitleggen wat er fout ging. Ken je dat "Most Wanted" kaartspel nog, met Bin Laden, Saddam en zo?" "Yes..." antwoordt Balkenende. Bush vervolgt: "Nou, dat bracht me op het idee voor een kwartetspel met regeringsleiders. Ik heb nogal een slecht geheugen. Dat heeft dat zijn voordelen. Je kunt je eigen paaseieren verstoppen, je maakt iedere dag nieuwe vrienden en.. uhm.. " Er klinkt een korte Texaanse vloek, gevolgd door een korte stilte: "Oh yeah.. je kunt je eigen paaseieren verstoppen. Anyway, dat kwartetspel. Ik kon je niet vinden. You see JayPay, toen ik Holland had gevonden in de atlas, zocht ik je bij de Europese leiders, maar daar zat je niet tussen. Uiteindelijk vond ik je bij de Famous Filmsterren Look-alikes. Bedank JK Rowling maar, anders had je waarschijnlijk nog in het reservespel gezeten ook!" Balkenende denkt: "Hufter!" maar zegt: "Grappig hoor, Mr. President. Als ik mag vragen, de wereldleiders? Wie.." Bush zegt: "Well, dat kwartet is niet compleet. Dat zijn nog maar twee kaarten, nou, eigenlijk één, maar Tony is een vriend, dus.. Anyway, waar bel je voor? Condy belde dat your Ben Butt? What voor naam.. " "Bot! Zijn naam is Bot, Mr. President." "Ahh ok, your Bot had gebeld en zei iets over geheime CIA gevangenissen? Ik moest direct aan Koefnoon denken. Briljant. Ik begon zelfs aan mezelf te twijfelen, hahaha. Maar zeg het eens JayPay.." Balkenende aarzelt: "Ach, niets Mr. President. Ik wilde alleen uw stem even horen.."

Bush lacht: "Well, dat heb je nu, son! Ook leuk jou even te horen JayPay. En nu ik je toch spreek. Ik hoor dat je mij op 3 heb op je mobiel. Verander dat naar 1 please?" Balkenende protesteert: "Maar de voicemail kan alleen maar op 1 en mijn vrouw..." Bush onderbreekt: "Geen gemaar. Wie is er nu belangrijker JayPay? Je voicemail, je vrouw of Mr. President? Bovendien.. ik zoek nog twee kaarten voor mijn kwartet Wereldleiders, dus wie weet. Do it! Weet je wat jullie probleem is JayPay?" "Probleem Mr. President?" "Yeah, het probleem van jullie Nederlanders is dat jullie altijd zo correct, beleefd en nice zijn. Alles oplossen met rede en debat. You know, als iemand mij iets flikt, zoek ik em op en trek hem desnoods de kop van zijn romp, want nobody en ik zeg je, nobody belazert mij of mijn land! Anyway, see ya Harry, uhmm JayPay!"
En voordat Balkenende kan reageren heeft Bush al opgehangen.
"Wat een Neanderthaler!" denkt ie, maar hij zegt het niet. Hij checkt zijn beltegoed en ziet dat er nog zes euro over is, genoeg voor de komende drie maanden. Voor de spiegel trekt hij zijn stropdas recht en knipoogt naar zichzelf: "Wereldleidertjuhh!"
Opgewekt neuriënd wandelt hij weg...

Schrijver: Eric Martens, 9 september 2006


Geplaatst in de categorie: politiek

4.5 met 19 stemmen 2.110



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)