Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Zinloos geweld...?

Ik loop wel eens te denken over sommige uitspraken die je zowat dagelijks hoort of ergens leest.
Zo wil ik het eens hebben over 'Zinloos Geweld'...
Dringt het door dat het een riskante slogan is, want is er ook 'Zinvol Geweld' dan?
En zo ja, probeer er dan maar eens eentje te bedenken. Heb ik ook gedaan, maar ik kom alleen maar tot de conclusie dat het holle frasen zijn.

Zinloos geweld bestaat niet. Elke vorm van geweld heeft geen enkele zin.
Zinvol geweld bestaat ook niet. Dat is al helemaal je reinste kolder.

Degene die deze slogan destijds bedacht heeft is toch ook niet helemaal rationeel bezig geweest.
Denk er maar eens over na...

Zinloos geweld: zoals onschuldige mensen doodslaan omdat ze een blikje bier stelen, daar kan ik niets mee, of René Steegmans die opkomt voor een oudere vrouw en vervolgens voor de supermarkt ten overstaan van zoveel mensen dood wordt geslagen... Triest, triest, triest.
En zo kunnen we allemaal wel een voorbeeld bedenken. En niemand doet iets.
'Bruut Geweld' noem ik dat dan gewoon... niet anders.
Het is een hel voor de nabestaanden, dat is een feit.

Maar over 'zinvol geweld' moet je eens nadenken.
Wanneer onschuldige burgers als ze snel een boodschap doen om te overleven op straat worden doodgeschoten vanwege een woedende oorlog, is dat dan zinvol geweld? Nee.
Wanneer een hond niet wil luisteren en je gaat tegen hem schreeuwen of het dier slaan, is dat zinvol geweld? Nee. Integendeel, het dier zal je mijden...

Wanneer een kind ligt te krijsen en je rammelt het door elkaar dat het moet ophouden, wordt het lawaai dan minder? Nee, het kind wordt hysterisch.
En wat te denken van de kindsoldaten die moeten leren vechten voor hun vaderland, wordt dat kind daardoor een held? Leren ze het kind 'zinvol geweld'? Nee, het houdt er een trauma aan over of sterft veel te jong in het ergste geval...
Zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken hoor...

De enige oplossing voor elke soort van geweld is nog altijd PRATEN. Zonder fysiek geweld of verbale beledigingen. Dus dat 'zinloos geweld' is eigenlijk vanuit mijn optiek een wassen neus. Het slaat nergens op, laat staan als je nadenkt over 'zinvol geweld' want dat is al helemaal niet te onderbouwen.
Er is gewoon teveel geweld in onze wereld en dat kan alleen maar opgelost worden door te praten, elkaar te accepteren en respecteren. Het mag niet uitmaken wat voor ras, kleur of geloof iemand heeft. Iedereen is een individu en uniek als persoon.

Zeg nou zelf: 'Zinloos geweld'... het is toch eigenlijk een uitspraak die nergens op slaat?

Ikzelf zou kiezen voor: 'Peace, man!'
Oubollig misschien maar wel een slogan die echt een statement maakt.
Ik hou gewoon niet van geweld, of het nou 'zinloos' of 'zinvol' moet zijn...

Schrijver: Liesbeth Gielen, 23 oktober 2006


Geplaatst in de categorie: geweld

2.8 met 5 stemmen 851



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)