Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

hedendaagse kunsten

Wie kent Rosas niet???
In een wachtkamer, van de dokter, de tandarts, ergens op een statisch moment. Dan zag u misschien een been dat wiegelde. Een slome beweging, die ene moment verstilt, herhalend, vermenigvuldigt. Verweven in een beeld. Dat deels vervlochten, overvloeiend ….

Zet die beeldenbeweging op een podium, dat is de hedendaagse dans, de dans der hedendaagse bewegingen. Veel verschilt de dansdiscipline niet van de klassieke dans. Het klassiek ballet droeg in zich de aard van de bewegingen van zijn tijd.

In de hedendaagse schilderkunst is een doek van Luc Tuymans visionair; hij schilderde jaren geleden een doek, waarop een duister beeld van een dorpscentrum staat. Een beeld van het centrum van de macht, op het platteland. Het beeld van de donkere kerk, donker en droevig en dreigend. We weten allemaal wat er de laatste jaren gebeurd is. Het centrum van de machtigste plaats op onze planeet was een dorp in Amerika, met een conservatieve dorps politiek.
Dreigend donker en droevig.


Zie ook: http://verf.serverworks.org

Schrijver: verfaillie ed, 3 februari 2007


Geplaatst in de categorie: kunst

2.8 met 4 stemmen 1.324



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)