Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

“Bezin voor je begint”.

“Je veux l’amour, je veux l’amour”…zingt Raymond van het Groenewoud. Opgelet alvast met die kreet. Het zou je kunnen berouwen. Voorbeelden zijn legio.
Het is ieder van ons al veelvuldig overkomen dat we, geboeid voor een uitstalraam, het aangeboden kwaliteitsproduct met goedkeurende blikken hebben gemonsterd.
De aangeprezen handelswaren (kledij vooral) liggen er vandaag de dag niet meer zolang als vroeger. Toen (?) bleven ze er maanden aan één stuk op dezelfde plaats liggen in die mate zelfs dat het lokkertje in kwestie uiteindelijk er maar triestig, door de zon afgetrokken, bij lag. (Als winkeldochter ging het artikel dan toch voor een zacht prijzeke tijdens de seizoenopruiming over de toonbank.)

Je maakte dan zelf je keuze, ging de winkel binnen of liep eenvoudig verder. In je achterhoofd bleef nog het een en ander hangen tot de volgende winkel. De ketting was nooit af.

Andere manieren om de mensen te lijmen (cfr het boek van Willem Elsschot) zijn legio. Bepaalde marktkramers hadden er echt het handje van weg om mensen met mooie woorden en menig trucje “beet te nemen”. Dat ondervonden ze pas thuis bij het gebruik van het aangekochte product.
Zo kon ook menig leurder meerdere huismoeders tot tranen toe bewegen bij het aanhoren van zijn schamel verhaal. Om zijn arme kindjes (cfr “Fernand” uit de tv-serie “De Kampioenen) een snee brood te kunnen geven verkocht hij hun – het is uit noodzaak, mevrouw – de familiejuwelen (nepgoud), een zeldzaam oosters tapijt (jute) of een lap laken voor een kostuum voor meneer tegen een spotprijs. Met vangt geen vliegen met azijn, niet?

Belden die malafide bezoekers ook bij je reeds aan met zeep, shampoo of rollen toiletpapier om de ongelukkige gehandicapten te helpen? “Het kost wel wat meer mevrouw maar dààr help je toch die sukkelaars mee”. Wellicht hebben die stakkers wel iets gezien van je geld maar het merendeel ging in de diepe zakken van die onbetrouwbaren.
En ook heb je van de vele triestige verhalen gehoord die Roma opdisten om dan met een smoesje het huis binnen te geraken. Later bleek een en ander waardevol papier of geld verdwenen te zijn.
Herinner je nog die nepelektriciens (telleropnemers) of pseudo-agenten die ook op zoek waren naar een mysterieuze panne of gesignaleerde boeven. De voorwendsels om je woning te betreden, schudden ze zó uit hun mouw en de goedgelovigen (zijn we dat niet allemaal een beetje?) schoten een bok.

Ook een nieuwe brief ontvangen om je 11.11.11. bijdrage te storten? Als je maar bedenkt dat voor de 100 euro in de collectebus er slechts één euro zijn doel bereikt, wordt er beweerd. De organisatie gaat ertegen te keer. Er zijn voorbeelden te over hoe de mensen over de streep worden gehaald om geld te schenken voor goede doelen. Weet je nog de actie voor S.O.S. Sahel (einde 1980 met Michel Nihoul!) en de tsunami in dec. 2004 waarbij méér dan 10 landen werden getroffen en waar de beloofde reusachtige gedoneerde sommen geld nog niet, gedeeltelijk of nooit zijn toegekomen…bij de slachtoffers?

Hoogstwaarschijnlijk kreeg jij ook al een brief in de bus waarin je werd uitgelegd dat je de gelukkige winnaar was geworden van een lederen bankstel, van een paar kisten zeer goede bordeauxwijn of van een porseleinen servies, genre Limoges. Hij die er op inging werd er vakkundig in de doeken gedaan. Het is bekend. Of had je al het geluk via een telefoonoproep te veranderen van telefoon-, elektriciteits- of gasmaatschappij, zelfs ongewild? Of bood diezelfde telefoonmaatschappij je onlangs de gelegenheid in te tekenen op een voordelige adsl-aansluiting of een superaanbod van drie maanden gratis aansluiting. Potdorie, net gemist! Al iets gekocht via internet? En een goede zaak gedaan?

De getuigen van Jehova en de mormonenzendelingen zijn brave mensen die je het woord Gods komen brengen. Of hou je liever van de Church of SCIENTOLOGY. Dan heb je ook al gehoord over: ‘The Lies and Deception Behind Scientology Beliefs” en de waarschuwing “Scientology kills” op het internet. Ga je met hen in zee dan is de (financiële) ontgoocheling soms groot, zegt men.

We kunnen er niet genoeg op hameren dat publiciteit op internet, tv, radio, vak- en andere bladen, in één woord de media, alleen tot doel hebben gewillige klanten te winnen. Of die laatsten er altijd baat bij hebben, valt te betwijfelen. De slogan geven we graag mee: “Bezin voor je begint”. Je mag hem ook hebben en gebruiken zoveel als je wilt. Het zal je niets kosten, integendeel het zal je felle emoties weten te onderdrukken waarbij je, naargelang het geval, meteen van een smak poen niet armer zult worden.

“Doe het dan, doe het dan, schuun wijveke.” (cfr Ivan Heylen)


Zie ook: http://users.poink.be/Cursiefjes

Schrijver: Jan Coessens, 11 november 2007


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.0 met 3 stemmen 644



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)