Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

De onverwachte warmte

De warmte maakt mij gek. Toen ik dit huis aannam zat ik op de bekende schopstoel.
Het was dit huis of de eerste tijd niets. Dit is ook niet het meest slechte huis dat ik ken, net opgeknapt, 3 slaapkamers.
Een 'flaco-woning' noemen ze het hier in Zeeland.

Het is wel een hoekhuis en uit ervaring weet ik dat die wel een stuk frisser zijn in de winter.
Maar waar ik nu echt niet aan had gedacht: hoe gaat het met De Zon en de warmte.
Warm is het hier, verschrikkelijk warm!
Het zonnetje schijnt in de ochtend vroeg al aan de achterkant en dan gaat ze naar de zijkant, naar mijn in de winter o zo koude buitenmuur.
Nu kan ik er een eitje op bakken!
Dan komt ze vrolijk aan de voorkant en krijg ik van achteren mijn eerste stukje schaduw.

Ik heb een achtertuin met als afscheiding een heg van doorsnee een meter.
En dat dan nog eens 2.50 hoog.
Staat hier al net zo lang als de huizen oud zijn, ja dat is een beste heg. In het begin ging ik er met een heggenschaar langs; dat deed de vorige bewoner ook werd mij netjes verteld.
Ondertussen heb ik wel ontdekt, dat hij zo alleen maar breder wordt.
Aan het eind van mijn tuin staat de schuur die hem helemaal hermetisch afsluit. Er kan dus geen zuchtje wind in mijn tuin komen.

Als de zon dan aan de voorkant begint, komt zij terecht bij een lekker groot raam.
Als uitzicht heb ik een schuin lopende straat.
Te gek, niemand die op mijn bord kan kijken, en er zit ook nog eens een ruime voortuin aan vast.
Eigenlijk ben ik aardig verwend, het had een stuk slechter gekund. Ik ben maar alleen dus wat wil ik nog meer.
Of eigenlijk op dit moment: wat minder!
De warmte, want daar staat Nederland wel om bekend.

Het is hier bot of zot, maar als je nagaat dat dit een heel vroege Pinksteren is en dan tot nu toe de warmste.

Laat Het Weer zich weer eens zien van een kant, die wij nog niet kennen.
Maar ondanks dit onverwachte ongemak, ben ik blij met mijn huis, al zal ik even moeten bedenken hoe ik dit op een niet al te dure manier kan oplossen.

En ík heb toch liever het zonnetje dan een doorlopende regenbui.

Schrijver: E van Dam, 12 mei 2008


Geplaatst in de categorie: woonoord

3.7 met 7 stemmen 424



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Iris
Datum:
21 juli 2008
Email:
iris.aguirretigo.com.py
Hitte of koude in huis: ik kan er van meespreken omdat ik mij in een tropisch land bevind. Wees blij dat het in je huis niet vochtig is want dat is een nog ergere kwaal. Ik lees graag je avonturen, Eva, omdat ik telkens zoveel mens in je ontdek.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)