Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het gevaar van de blinde vlek

Er was eens een kunstenaar op het journaal, die de concentratiekampen heeft overleefd. Hij waarschuwde met klem voor het overal opduikende neo-nazisme, met een knip-oog naar zijn schilderijen, die als een protest gelden en die met een uiterste krachtsinspanning geschilderd zijn. Ik neem zijn angst bloedserieus. Hangt ons een zwaard van Damocles boven het hoofd, dat recidivistisch is? Door nihilistische cultuurhaters of gereïncarneerde zielen van Duitse soldaten. Het is vooral een kwestie van instinct, maar net zo goed een bundelen van de negatieve signalen die de samenleving geeft, zoals de aanslagen op Turken, Molukkers, asielzoekers, vrije kunstenaars en radicale politici, andersdenkenden, moskee's, argeloze voorbijgangers. Geen struisvogelpolitiek graag. Territoriumdrift en minachting zijn universele problemen, maar het is een illusoir zelfverdedigingsmechanisme om te denken dat het alleen voorkomt in landen als Israël, Rusland, Amerika, Engeland, Spanje en Afghanistan. Er is een graduatie- en bewustzijnsverschil, maar we moeten altijd zorgen dat de vrede bewaard blijft in een fundamenteel respect voor elkaar, voor het leven op zich. 'Ken uzelf!', zei het orakel van Delfi, want wie zichzelf kent, die zal niet zo gauw met de vinger gaan wijzen of een ander kwaad doen. Nu is massahysterie nooit te voorspellen, maar er is nog voldoende reden om te blijven vertrouwen in het gezonde verstand van een pluriform Europa. Wat mij opvalt aan de neo-nazi's is hun slechte geheugen, hun ontkenning van de gruwelijke Jodenmoord, alsof ze allemaal aan het Korsakov-syndroom lijden. Ga naar het Holocaustmuseum in Jeruzalem, dan piep je wel anders. Laat die agressie maar bij de ander. Hun vernietigingsdrift hebben ze gericht op anderen, wat in wezen een omgekeerde suïcidale drift is, immers zelfhaat. Het is te hopen dat de haatdragers zelf tot het besef komen, dat ze eigenlijks zichzelf haten en dat ze omwille van hun moordneigingen psychisch niet in orde zijn. Uit hun paranoïde doodsangst voor hun liefdeloze ouders projecteren ze dit op onschuldigen, wraaknemingen waarmee ze hun ouders ten onrechte blijven beschermen. Het is zaak dat zij hun kindertijd herbeleven in massale instituten voor psycho-analyse, constructief, verplichte opname, om hun vergroeide kindertrauma's recht te zetten. Het ware gevaar komt niet van buitenaf, maar het zit diep in jezelf, in de blinde vlek in je geheugen, in het afgekapselde, verdrongen deel van je psyche, waar een ondragelijke pijn heerst, die tegen elke prijs vermeden wordt, verdoofd door tabak, alcohol en drugs, diverse vormen van afleiding en herrie. Lees voor meer informatie het werk van de Duitse psychiater Alice Miller, die deze gegevens subliem verwoord heeft. Primitieve verwerking door geweld, vernieling en diefstal lost dat oerverdriet en die bijna onbeheersbare boosheid niet op, vergroot het zelfs. De enige weg naar zelfliefde en anderenliefde is een eerlijke, helende weg naar binnen, met of zonder hulp. Daar is pas moed voor nodig! Wees geen noodlottig kuddedier, maar heb het lef een volwaardig individu te worden, laat je door niemand opnaaien, want de liefde heelt nog steeds, bij wie dan ook, alle wonden. Alles van werkelijke waarde vergt nu eenmaal meer tijd en geduld. De weg van de liefde is nooit vergeefs, die van de blinde haat wel.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 juli 2010


Geplaatst in de categorie: psychologie

-1.0 met 1 stemmen 212



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)