Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Zie ginds komt de stoomboot...

Ik vind de consumptiemaatschappij ieder jaar weer eerder met Sinterklaasartikelen voor de dag komen. Zij hanteren blijkbaar een hele sterke telescoop om de oude Spanjaard alweer te zien komen of ze kijken via satellietbeelden of hij de haven al uitvaart. In ieder geval ontdekte ik tot mijn grote schrik begin deze maand al suikerwerk en chocoladewerk in de Hema en enkele supermarkten, gelukkig dat de Jamin hier is vertrokken, want die waren er ook altijd vroeg bij binnen de chocoladeheerschappij van paaseieren tot guitige Sinten en banale Pieten in allerlei obscene afbeeldingen. Er zit een nuttig aspect aan die volksfeesten, mensen komen bij elkaar en ze zijn eens samen blij in plaats van egocentrisch in de weer met de mechanische mogelijkheden vandaag de dag. Ik vermoed dat de meeste chocolade van B-kwaliteit is gefabriceerd door de kinderarbeid in Turkije, dat zag ik in een onthutsende reportage over arme gezinnen, die naar de Zwarte Zee reizen om aldaar hazelnoten te gaan plukken, veelal ook kinderen, die urenlang zware arbeid verrichten, terwijl ze eigenlijks naar school zouden moeten gaan. Die kinderen zouden door de Turkse overheid financieel geholpen moeten worden, te bedenken dat ze miljarden verdienen aan die hazelnootoogsten. Eén meisje zei dat ze graag dokter of verpleegster wilde worden, schrijnend, omdat deze perpetuum mobile daar niet voor gaat zorgen, dat weet de kijker, zij zegt nog met iets van twijfel: 'Misschien'. Misschien kunnen de Nederlandse gezinnen, die nog steeds bulken van het geld, een deel van hun cadeaus minderen en dat bespaarde geld naar die kinderen in Turkije sturen op een of andere manier, via een fonds of zo. Een speciale Sinterklaasavondactie op de televisie, gepresenteerd door bijvoorbeeld de hoogst bevallige en talentvolle actrice Carice van Houten. Per slot van rekening woonde de echte Sinterklaas in Turkije, ik heb zelf zijn bisschopskerk bezocht, een prachtig beeld van hem met kinderen om hem heen in de voortuin. Dat er al zo vroeg snoepgoed in de schappen ligt, gerelateerd aan het Sinterklaasfeest, is psychologisch gezien zeer afkeurenswaardig, afgezien van het wrede feit dat je kinderen zover voor datum al laat lijden onder het spannende verlangen naar cadeaus en zo, tast het ook de geloofwaardigheid van het bestaan van Sinterklaas aan, want wie viert zijn verjaardag nou zo ver van tevoren al, die is of knettergek of een mythefiguur. De kinderen zijn de dupe van deze dwaalhandeling der commercie, hun ongeduld om alvast te verdienen aan een feest in de verre verte, is mijns inziens onethisch en inhumaan. Mag u raden wie ik in de zak van Piet wens.

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: feest

2.8 met 4 stemmen 401



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)