Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Naast het net vissen

Ik belde waarschijnlijk een dag of zo te laat naar het nummer onderaan het krantebericht.
'Met het Verzetsmuseum, wat kan ik voor u doen?'
'Nou, ik bel in verband met de lezing die Arnon Grunberg gaat geven en daar zou ik graag bij zijn en zou dat nog kunnen?'
'Nou, meneer, ik wil uw naam wel noteren, maar er kunnen maar zeventig mensen in het Joodse kerkje en we zitten nu al op de 120 aanvragers, dus ik wens u sterkte toe!'
'Mijn naam is Rutgers'
'Ik geef u een kleine kans, maar ik wens u verder een goede dag toe!'
'Ik u ook, maar ik wil eventueel ook wel een staanplaats, als er maar ergens een plekje is!'
'Dag, meneer!'
'Ja, dag!'

Ik heb al veel schrijvers en dichters in het echt ontmoet, dat is een soort extra hobby van me en Arnon Grunberg zit daar nog niet bij. Ik had hem wel eens een verwarde charlatan genoemd, een speedrakker, die XTC gebruikt, maar dat beeld wilde ik wat rechtzetten door hem lichamelijk te observeren en aanhoren, op mijn magische manier te doorvorsen. Ik verwacht deze week geen telefoontje van het Verzetsmuseum, of ze moeten de plek van de lezing veranderen, maar dat zal wel niet, want de voormalige synagoge is natuurlijk een toplocatie. Maar 70 mensen, daar had ik als ik met met suffe slaapkop wat alerter was geweest, gewoon bij kunnen zijn. Soms ben ik net een gierzwaluw, maar soms ook een onverstoorbare slak. Dus die Coornhertlezing gaat aan mij voorbij, jammer dan, ik kan toch moeilijk als een middeleeuwse bedelaar op de stoep gaan zitten, klagend: 'Mag ik ook alstublieft naar binnen, ik zit wel ergens op de grond, het liefst aan zijn voeten, wat geeft dat nou, toon eens wat souplesse, burgerlijke stoelentellers, of laat de deuren openstaan, dat doen zelfs de roomsen tijdens druk bezochte missen!'.
'Nee, meneer, gij staat niet op de officiële lijst!', weergalmt het nu door heel Gouda tot de lezing definitief voorbij zal zijn en ik misschien nog een glimp van zijn vertrek kan stelen.
'Hé, Arnun!'
Hij zal geeneens een spier vertrekken, de aanwezige gelukvogels zullen me minachten om mijn brutaliteit.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 4 stemmen 507



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)