Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Jezus Lopez Dias

Jezus López Dias, de fameuze Spaanse marathonloper uit een ver verleden zei het destijds al: 'Als je je benen niet uit je reet wilt lopen moet je op tijd vertrekken.'
Van de atleet weet ik dat hij een filosofische inslag had, hij wist zijn tijdgenoten te verbazen met opmerkelijke uitspraken.
Citaten van levensbeschouwelijke aard, dikwijls uit nood geboren, ze vlogen eruit eer hij er erg in had.

Zo weet ik van een anekdote die speelde ten tijde van één van de eerste marathons van Zaragoza, berucht vanwege zijn extreem hoge temperaturen.
Jezus kreeg onderweg zo'n ondraaglijke dorst, dat hij bij gebrek aan water in een perzikboom klom om aldaar de nog niet geheel rijpe vruchten te verorberen.
De aandrang die hij daardoor kreeg wist hij tot ieders verwondering om te zetten in een turboachtige demarrage, die zijn weerga in de geschiedenis nauwelijks heeft gekend.

Historisch zijn de woorden die hij sprak nadat hij als eerste over de finish was gegaan.
'Een koninkrijk voor een schijthuis': weliswaar wat bruusk uitgedrukt, doch recht uit hart en buik naar later bleek.

Schrijver: Lejo van Kuijeren, 6 november 2010


Geplaatst in de categorie: sport

4.0 met 40 stemmen 1.093



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)