Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Ontmoeting met Medelanders

Deze morgen komt ze op een clubje voor vrouwen.
"Een schaar meenemen" had ze gelezen.
De woensdagen waren altijd een beetje saai en ze had besloten weer eens naar zo'n clubje te gaan.
Het was bijna 2 jaar geleden dat ze er geweest was.
Voor de zekerheid dus even vragen in welk lokaal.
De club bleek er niet te zijn.
Ze werd doorverwezen naar een ander lokaal en daar zaten een paar Turkse vrouwen.
Dat was niet haar bedoeling, maar open als ze was vertelde ze aan hen, dat ze op zoek was naar een club voor vrouwen waar je een schaar voor moest meenemen.
Kennelijk zou er iets gemaakt worden en dat was toch altijd wel leuk.
Dit was dus de verkeerde club.

"Wij zijn ook vrouwen voor vrouwen hoor, wij zijn multicultureel".
Ze bleef aardig bij dit antwoord, maar ja.
Ze dacht wel: “multicultureel?, dat mislukte integratie gedoe!”.
Ze besloot het toch maar een kans te gaven, de gastvrouw met hoofddoek was tenslotte erg aardig.
De paar anderen die er zaten ook.
Maar toen begonnen ze onderling Turks te praten en ze besloot naar huis te gaan.
Ze stond op en zei dat.
“Waarom”; vroeg de gastvrouw.
“Omdat ik me een buitenlander in mijn eigen land voel met al jullie Turkse gepraat” zei ze.
Of ze wilde of niet, ze moest blijven zitten omdat haar verzekerd werd dat het niet de bedoeling was dat er Turks gepraat zou worden.
"Alleen Nederlands" zei ze.
De vrouwen deden erg hun best en gelukkig wist ze de nodige dingen van de Turkse cultuur, zodat ze er niet geheel en al wereldvreemd bij zat.

10 minuten later kwam er weer een Turkse binnen en deze droeg ook een hoofddoek.
De vrouw ging naast haar zitten en even later vertelde ze haar over haar leven, ze sprak goed Nederlands.
Het was een heel vriendelijke goedlachse vrouw.
Later bleek ze alleen te zijn met een dochter en ze had hier geen familie.
Ze was in Turkije nog nooit naar een school geweest, maar nu kon ze Nederlands lezen en schrijven en had pas haar rijbewijs gehaald.
Ze voelden zich tot elkaar aangetrokken en de vrouw zei dat ze volgende week alleen zou komen als zij ook kwam.
“Dat is chantage” antwoordde ze lachend.

Maar ze wist dat ze, ook al was ze de enige Nederlandse, dolgraag zou terugkomen, de vrouwen waren echt vriendelijk en oprecht.
Dit was een nieuw inzicht en ze wist dat dit inzicht haar nog meer hoop zou verschaffen voor een betere toekomst.

Schrijver: Eva Mensch, 10 november 2010


Geplaatst in de categorie: vrouwen

2.1 met 7 stemmen 456



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)