Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Hedwig Speliers: Veranda

Veranda

Verbeelding breekt, hoewel gesloten huis,
door het schuine glas van de verandakluis

waar aardrijkskunde ontstaat in stroom en
sloot, het gelaagde laagland geologisch
aan de voeten uitgespreid een spraakgebied
waar druïden maretakken meten, mededelen

mij een mens in tijd en ruimte
hoe een god uit de hemel komt getuimeld.


Edwig Nestor Leon, oftwel Hedwig Speliers, is geboren in 1935 te Diksmuide.
In 1952 begon hij met het maken van zijn eerste gedichten, dus in de puberteit.
Hij was leerling aan het college van Kortrijk.

Zijn debuutbundel in eigen beheer heet 'Exotische diergedichten', opgedragen aan zijn poëziemeester.
In 1959 was hij zelf leraar Nederlands aan de Rijksmiddenschool van Nieuwpoort. Hij woonde heel lang aan de H. Consciencelaan te Nieuwpoort-Bad.
In 1961 verscheen zijn officiële debuutbundel 'Ons bergt een cenotaaf'. De bundel kreeg evenals zijn tweede bundel 'Bruggehoofd' zeer weinig reactie. Daardoor werd hij met name een polemist, essayist en criticus.
Ondertussen bleef hij wel bezig met zijn poëzie, vooral veel schaven.

In 1963 werkte hij mee aan het tijdschrift 'BOK', samen met de uitgever/schrijver Julien Weverbergh. Hij schreef toen al voor 'Diagram'. In 1974 besteedde hij zijn tijd alleen nog aan de poëzie.
Hij was post-experimenteel en hij verzette zich tegen de Nederlandse nieuw-realisten.

In 1984 ontving hij de Provinciale Prijs voor Letterkunde.
In 1992 verscheen 'Bel-etage'. Zijn werk werd toegankelijker en minder intellectueel.
Zijn thema's zijn: het creatieve proces, de tijd, het dichterschap, de dood, de zelfreflectie en de liefde.

In 1995 kreeg hij de Henriëtte de Beaufort-Prijs voor 'Dag Streuvels'.

In 2009 verscheen zijn tot nu toe laatste dichtbundel 'Len de l'el', geïnspireerd door de geboortestreek van de dichter Maurice de Guérin. Datzelfde jaar verscheen zijn biografie over Maurice de Guérin (1810 - 1839), een Franse, romantische dichter en de voorloper van Arthur Rimbaud. Deze biografie heet 'Dichter naast God'.
De goede man is inmiddels al 75, maar ik verwacht nog meer werk van hem.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 december 2010


Geplaatst in de categorie: literatuur

5.0 met 2 stemmen 109



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)