Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

hart onder de riem

Beste vriendin,

Het is mij opgevallen dat je sinds kort een andere kijk op het leven hebt gekregen.
Je bent wat rustiger en stabieler en – god zij dank – weer wat vrolijker.
Misschien begrijp je nu beter dat wat je doet niet perse een diploma of medaille hoeft te krijgen.
Dat het niet nodig- zelfs niet gewenst is - te moeten zijn of worden zoals die ander, simpelweg omdat jij uniek bent zoals ieder ander mens dat is.

Je bent er achter gekomen dat familie en vrienden je meer waarderen dan je had gedacht, doordat je je meer open opstelt en wat minder hard over jezelf oordeelt dan voorheen.
Het lijkt wel alsof je letterlijk en figuurlijk beter adem kunt halen.

Toch zou ik je dit nog graag even meegeven als leidraad in de zoektocht naar jezelf:

blijf lief voor jezelf, zoals je ook mild bent naar anderen toe
leef in het hier en nu; wat geweest is is voorbij, maar mochten er donkere wolken aankomen, kijk er dan naar en laat ze langs trekken.

Geef degene die jou liefhebben de kans dichterbij te komen, ook al maakt het je onzeker omdat je geen controle hebt over wat er komen gaat
zoek op tijd de balans tussen ont- en inspanning; tussen geven en nemen; tussen donker en licht,

Stel je nu eens voor dat de basis van jouw bestaan een fundament is. Zeg maar een fundering voor jouw huis.
De huidige fundering is behoorlijk instabiel. Het huis wat er op gebouwd is vertoont de nodige gebreken. De muren vertonen scheuren, de ramen hangen scheef in hun sponningen en met de jaren zijn er al heel wat dakpannen afgewaaid als gevolg van hevige stormen. Ook valt het je de laatste tijd op dat het erg donker en somber is en dat er niet genoeg leefruimte meer in zit.
En ook al zie je nog wel wat dingetjes staan of hangen die jouw nog steeds bevallen of je dierbaar zijn: wat toen zo'n prima huis was, voldoet niet meer aan de behoeftes die je nu hebt.
Opeens wordt het je duidelijk: de tijd is gekomen om afscheid te nemen; tijd voor een nieuwe fundering Tijd voor een nieuw huis.

Dus, lieve vriendin, als jij vindt dat het tijd wordt, maak dan een nieuwe start.
Leg die nieuwe fundering aan. Maak gebruik van de leidraad zoals in de vier punten als hierboven omschreven. En is het nieuwe fundament daar en lijkt het je stevig genoeg om op verder te bouwen, begin dan voorzichtig met het nieuwe huis. Steentje voor steentje, het hoeft niet in één dag af.

Wat ik je toe wens is een sterke fundering, één die alles kan dragen.
Met daarboven op een huis dat zijn deuren wijdt open gooit voor diegenen die van haar houden of dat nog zullen gaan doen.
Gewoon omdat het een huis is geworden waarin jij je prettig voelt en waar je je terug kunt trekken om de rust te vinden wanneer je dat nodig hebt.
Jouw huis dat licht, warmte en vrolijkheid uitstraalt, maar ook verdriet kan herbergen.
En tenslotte: een huis dat zijn deuren wijd open zet voor diegenen die van haar houden of dat nog zullen gaan doen.


Ik wens je heel veel geluk en succes!!!

Liefs Anika

Schrijver: Els van Gaalen, 8 januari 2011


Geplaatst in de categorie: vriendschap

2.0 met 9 stemmen 444



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)