Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Toch heel anders

”Ga je mee naar Praag?“

Perplex en ook wat verward overdacht ik of ik het zou doen.
Nooit meer naar Tsjechië had ik een aantal jaren geleden bedacht.
Ik ben wat naar Praag geweest.
Mijn man had er een grote familie en we gingen er na de opening van de grens wel 10 keer per jaar heen.
Op zich niet zo erg, maar alle goederen die dan meegingen, van de ene naar de andere familie.
Een zeer hectische tijd, die uitmondde in een scheiding.
Nee, naar Praag zou ik nooit meer gaan.
Kennelijk was er toch het een en ander veranderd in de loop der jaren.
Ik ging uiteindelijk toch mee.
Een goedkope busreis met een hotel anderhalf uur reizen naar een dorp boven Praag.
Tot mijn grote verbazing was het een uitstekend verzorgde reis en hadden we een chauffeur die zich aan de reistijden en afspraken hield en heel veel wist over de omgeving en plaatsen waar we kwamen.
Het was een 5 daagse reis en eigenlijk had je maar 3 uitgaansdagen.
2 dagen in Praag en 1 dag een glasblazerij bekijken bij NoviBor en een wandeling op het Boheems paradijs.
Het hotel was goed verzorgd, het eten ook en er was een avondvullend programma door een zangeres.
De kamers waren ruim met balkon met een prachtig groot meer, achter het hotel gelegen.
Een vriendelijke bediening met allerlei faciliteiten en zelfs een zwembad beneden in het hotel. Hiervan heb ik de tweede avond gebruik gemaakt.
Ook van de kapster, die op bestelling kwam. Mijn haar is nu heel modern geknipt, het viel iedereen op.

Praag zelf was niet zo heel goedkoop, een beetje te vergelijken met de gangbare prijzen in Nederland.
De boottocht met koud en warm buffet was heel gezellig en de lichtjes van Praag waren heel prettig aan de ogen, een warm licht, een mooi gezicht.
Er was tijd voor je zelf om wat te winkelen, wat tot gevolg heeft, dat ik nu een prachtige mooie groenachtige schelp van glas in mijn kamer heb liggen.
Ik kijk er vaak naar en ben blij dat ik gegaan ben.

Vanmorgen stond op de dagelijkse gedachte die ik krijg: ”Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond”.
Dit is dus heel toepasselijk op mijn situatie.
Ik ben blij dat ik toch weer naar Tjechië ben geweest en dat ik het land met andere ogen heb kunnen bekijken en ervaren.
Ik ben alleen en dat is dus een heel ander leven dan toen en nu was ik er voor het eerst als toerist.

Een wereld van verschil.
Ik heb er veel van geleerd.

Schrijver: Eva Mensch, 13 maart 2011


Geplaatst in de categorie: reizen

3.5 met 2 stemmen 1.178



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)