Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Zwijgen is goud

Ik liep onbekommerd de kringloopwinkel binnen, een route die ik meestal neem, vaak dagelijks, dat doe je nu eenmaal met een budget van mij. Ik was nog steeds in de roes van The Passion en ik zou wat muziek of boekenwijsheid gaan scoren. Ik had de kunstenares genegeerd, die me nog wilde waarschuwen, dat... Ik neusde wat tussen de CD's, niet veel soeps, opeens schrok ik op, er klopte iets niet, ik tuurde rond, mijn intuïtie is meestal feilloos. En ja, daar was ze weer, ze verdween in een pashokje, het gordijn wild dichtschuivend. Ze dacht zeker dat ik haar pashokje zou bestormen als een dolle hond, mooi niet. Ken inmiddels de anti-climax-reactie waar je strontziek van wordt. Ik ging wat kijken bij de Tshirts, een beetje getergd en kwaad, geef ik toe. Ze had mij al eerst opgemerkt, begreep ik, ik liet haar kijken, terwijl ze uit haar pashok wandelde. Ze liet me haar verleidelijke achterkant zien, probeerde me opnieuw schaamteloos te verleiden, aan te trekken met haar vrouwelijke zuigkrachten, maar ik was sterker dan die valse kunsten en ik liep iets van twee meter langs haar zonder haar aan te kijken en zonder haar aan te spreken. Ik verdween naar de boekenafdeling. Dacht, ze kan me op de camera's bespioneren, maar wat dan nog. Ik zag dat ze afrekende, ik verborg me. Ze was weggegaan, een nieuwe ervaring rijker, want ze krijgt niet alles gedaan wat ze met haar misleidigen probeert, deze keer was ik haar meerdere en heb ik voorgoed met haar gemene spelmatigheden afgerekend. Enkelen roemden mijn moed en correctheid. Door mijn tijd in het klooster heb ik goed geleerd om te zwijgen en ook om te versterven, om heilloze begeerten te kelen. Ik kocht een boek over de Palestina-kwestie, het doorbreken van oorlogssituaties, in gedachten dan, dat is veiliger, dacht ik wijsgeworden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 april 2011


Geplaatst in de categorie: psychologie

4.5 met 2 stemmen 64



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)