Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bevrijding van overheersing

Vandaag is het weer zover, 66 jaar na de echte bevrijding door de Amerikanen, Engelsen en Canadezen gaan de Hollandse vlaggen na gisteren weer naar de top van de vlaggenmasten. De Tweede Wereldoorlog ligt het verst in ons geheugen, maar in alle eeuwen waren er wel ergens op onze aardbol oorlogen aan de gang. Tussen 1940 en 1945 zijn wel extra extreme gruwelijkheden gebeurd, dat maakt de bevrijding ervan des te groter en het respect om dit nog steeds te vieren heel toepasselijk, maar ik krijg door de jaren heen toch meer en meer de indruk dat het belang ervan minder is geworden, het wordt steeds minder uitbundig gevierd, het is een soort folklore geworden, een ingesleten traditie. Generaties verschuiven, andere verschrikkingen overschaduwen het een en ander; Nine Eleven, Tzunami's, aardbevingen, Libië, Japan et cetera. Toch als ik bijvoorbeeld naar 'Zwartboek' kijk, dan voel ik weer die beklemming van hoe het hier ooit geweest moet zijn. Die streng marcherende Duitse soldaten, die als voorgeprogrammeerde robotten onze voorouders wilden onderdrukken en uitbuiten. Ze gingen hun grenzen op allerlei manieren hebzuchtig te buiten. Tegenstanders lieten ze kennismaken met hun laffe wapens. Ja, waar mensen allemaal toe in staat zijn, het is beestachtig en onvoorstelbaar, mensonterend en nog erger. Dat soort ontsporingen komen op sommige plekken in de wereld nog steeds voor, omdat men primitief met vijandsbeelden rondloopt, het dualisme gaande houdt, ten diepste niet kiest voor de eenheid tussen alle mensen. Denk aan 'Imagine' van John Lennon. Als je in de ban bent van haatgevoelens, dan ben je niet goed bezig, als je die ook nog eens gaat koesteren en botvieren op onschuldigen, dan is het hek van de dam. Drammen woeste stieren de vrede kapot, gaan ze over tot ongekende gruweldaden. Daarom moeten we vandaag maar eens niet meegaan in de stroom van herdenkingen en eens heel goed bij onszelf beseffen, wat al die individuele bevrijders ons volk geschonken hebben, velen lieten er het leven bij, ze hebben ons heldhaftig bevrijd van inhumane onvrijheid. Geen enkel mens heeft het recht om een ander mens te overheersen, te onderdrukken of zelfs te martelen en te doden. Waar menselijke vrijheid wordt geschonden, daar gaan we de mist in. Chinezen die Tibetanen uit hun land en riten verdrijven, Amerikaanse landjepikspelers, die Indianen hun land afpakken, Romeinen die christenen vervolgen, katholieken die katharen vermoorden, noem maar op, ons collectieve geheugen zit er tot kotsens toe vol van. Heksenvervolgingen, ook zo'n uitdijende smetvlek. Erken de heks in jezelf en je zult vrede vinden. Bedenk ook dat zelfbevrijding net zo belangrijk is, want er zitten ook overheersende systemen in ons, die ons onbewust/onderbewust knechten en onvrij laten. Bij opvoedingssystemen gaat heel veel fout. Psychisch nazisme overwinnen is van even groot belang. Vier je vrijheid en bewaar je vrijheid. Zeer moedige mensen hebben ons van Hitler en zijn aanhangers bevrijd, ook vele verzetshelden, ik noem slechts Hannie Schaft, die haar leven voor ons gegeven heeft, geheel in de Christusgeest. En zovelen...

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 mei 2011


Geplaatst in de categorie: feest

4.0 met 2 stemmen 110



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)