Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

De Nacht van de Poëzie 2011

Ik ben jaren geleden een paar keer aanwezig geweest, Felix Rottenberg zat een keer naast me op de tribune, die las ook een keer wat voor. Niet belangrijk. Ik heb al met al bijna alle beroemde dichters wel gezien en gehoord, ik was wel een beetje op die oude garde uitgekeken. Op den duur weet je precies wat er komt en dan haak ik af, dan wordt het mij te burgerlijk en te afgezaagd. Alsof je weer diezelfde reclamespot moet pruimen, niet doen dus. Ik ben onlangs uitgenodigd door iemand, meer zeg ik niet, om samen naar die Nacht te gaan en dat stond mij wel aan, alleen was ik er niet meer toe gekomen, maar samen met een andere poëzieliefhebber wordt het bij voorbaat al een feest en ik kan de voorpret nog even laten voortduren, want het evenement is pas 18 september. Veel nieuwe dichteressen, die ik onlangs heb 'behandeld' in mijn beschouwingenlijst, dus dat zit wel snor. Ook wat saaie oudjes, maar dat neem ik voor lief. Ingmar Heytze presenteert de boel in de Stadsschouwburg, een nieuwe locatie, een latere datum in het jaar. Ik zal niet alleen zijn, maar samen, ik ben diegene zeer dankbaar, want ik kom Gouda anders nooit meer uit. Een meisje doet per ongeluk mijn energiedrankje in haar boodschappentas, een rek kleding is omgevallen door de wind, lege wietzakjes bevolken de straattegels, overal breken arbeiders de straten open, riool en elektriciteit, nieuwe, peperdure gebouwen rijzen op. Het nieuwe Goudse stadhuis naast het station lijkt wel een nieuwerwets, futuristisch kasteel, pronkstuk van macht en rijkdom, al die X-en erin, keer duidt op meer, ik hou mijn hart vast. X in het Romeins is tien, het hoogste cijfer, over zelfingenomenheid gesproken! Symboliek verraadt de waarheid. Ja! Dat ik er een modern hakenkruis in kan zien zal ik maar niet noemen, dat ligt zo gevoelig. Ik zal na mijn Poëzienacht zeker een verslag afleveren, dat beloof ik jullie en zoals altijd, vlijmscherp en zonder compromissen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 mei 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.6 met 5 stemmen 87



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
13 juli 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Al moet ik je uit Gouda vandaan plukken...want ik kijk er naar uit. ( las je laatste hartenkreet )

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)