Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Neverending story

Literatuur gaat maar door, ook zonder mij, daar stoort het gegeven zich niet aan, zo heb ik vele grote namen zien gaan, terwijl de drijfveer intact blijft, anderen het stuur overnemen en nieuwe koersen inslaan. Eens ontstond de boekdrukkunst en zo de eerste publicerende schrijvers. Nu schrijft bijna iedereen en ondanks verschil in kwaliteit is dat een goede ontwikkeling, omdat schrijven mensen bevrijd van emotionele blokkades en zelfs hardnekkige trauma's. Schrijven is zelftherapie en dus allen aan te raden, te meer daar de psychologische hulpverlening onbetaalbaar is geworden. Schrijf de zooi van je af, inplaats van duurbetaalde praatsessies. Ik heb ze gezien: Jan Wolkers, Jean-Paul Franssen, Harry Mulisch, Adriaan Morriën, Eddy van Vliet, Herman de Coninck, Hugo Claus, Rudy Kousbroek. Ze laten allen geen leegte achter, maar rijke historie. Toch gaat de kermisgekte van de schrijfcultuur onverbiddelijk door. Waar het allemaal naartoe gaat weet niemand, wieweet is het grootste meesterwerk aller tijden nog steeds niet geschreven en gaan de dames en heren daarom alsmaar door, is de top nog niet bereikt. 'Wie schrijft, die blijft' is de meest onware zin ooit geschreven, want alle schrijfsels worden op den duur evenals de schrijvers ervan volkomen vergeten. Deze slogan is een illusie, een droomwens, maar puur leugenachtig. Schrijvers kunnen tijdelijk extra aandacht claimen, de een wat meer dan de ander, maar evolutionair gezien is het een druppel op de gloeiende plaat van documentatie. Het is een perpetuum mobile vol kortzichtige waanzin. Schrijvers houden zichzelf en anderen voor de gek. Woorden kunnen nu eenmaal de natuurlijke vergankelijkheid niet doen keren. Het schrijven zal nog wel enkele eeuwen voortduren, maar ik weet nu waarom ik zoveel waarde aan vergetelheid hecht, de waarheid is niet vast te leggen, het leven loslaten is de ware kunst. Zoals Boeddha dat bedoelde. Jezus was ook geen schrijver, dat waren die macho's na hem. Was ik maar een vrouw geweest, niet zoals Maarten T'Hart, maar volop en echt, dan zou ik echt geen woord geschreven hebben. Dan zou ik immers mijn felbegeerde bestemming gevonden hebben!

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 juni 2011


Geplaatst in de categorie: kunst

1.5 met 2 stemmen 94



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)