Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Une Saison en Enfer

Ik mailde onlangs met de edele dichter Serge van Duijnhoven over de eerste druk van Rimbaud's 'Une Saison en Enfer'. Ik was bezig om hem aan mijn beschouwingenlijst toe te voegen en toen las ik dat hij in een Brussels paleis woont met een crypte gewijd aan de Heilige Drie-eenheid; Arthur Rimbaud, Fernande Pessoa en Lord Byron. Mijn vader heeft een uniek bustebeeld van Byron, dat terzijde. Of zijn woonplek en die crypte poëtische overdrijving is, weet ik niet, misschien is hij wel heel rijk geworden van zijn poëzie, ik weet niet wat uitgevers vandaag de dag hun oogappels schenken om hen in de club te houden. Even serieus, waarom zijn voetballers wel miljonair en dichters niet? De troubadours/minstrelen vertoefden in kastelen en kregen de beste maaltijden en alle egards die je maar kunt bedenken, nu heerst de triviale massa. Er is bij velen geen sprake meer van evolutie, maar van teruggang. Ik vroeg Serge of hij misschien iemand wist, die een eerste druk van 'Une Saison en Enfer' bezit/bezitte, dan wil ik die graag opeten, wil ik al jaren. Hij mailde me dat er in de boekenerfenis van Boudewijn Büch hoogstwaarschijnlijk een exemplaar te vinden is. 'Büch weer!', dacht ik, 'die wilde helemaal niets van mij, noemde mij schamper een jongen!'. Büch was Rimbaud-fan, zonder meer, maar bovenal Goethe-fan en over Rimbaud deed hij nooit zo lyrisch! Als waanzinnige bibliofiel kan hij er één bemachtigd hebben, daarom belde ik eens aan bij zijn voordeur, maar die man was nauwelijks aanwezig, doolde altijd in de Amsterdamse boekhandels. Ik denk dat Serge ook maar een gooi deed, geen slechte, maar ja of nee eigenlijks. Wil de echte bezitter van een eerste druk van 'Une Saison en Enfer' zich via deze hartenkreet bij mij melden, dan kan ik eindelijk mijn honger stillen. Bij echte dingen van waarde hullen mensen zich in stilzwijgen, heel merkwaardig en om zwaar te veroordelen. Parbleu zeg, die Serge heeft er zelf natuurlijk één! Oen die ik ben! Me op een dwaalspoor laten zetten? Mooi niet! Ik ga binnenkort mijn 'Mission Impossible' bij zijn boekenpaleis uitvoeren, in Brussel, waar de bundels van Rimbaud gedrukt zijn, maar natuurlijk!

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 juni 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.0 met 2 stemmen 88



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)