Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Balkon als preekgestoelte

De laan waarin ik woon wordt al lange tijd geteisterd door een zielige vrouw, die bijna elke avond rond klokslag tien à elf haar gal begint te spugen op haar balkon. Doordat de flats pal tegenover elkaar staan weergalmt haar werkelijke heksenstem extra luid als in een klankkast. Ze is gigantisch boos op haar zus en haar ouders, maar ook op de jongens die haar pesten, zelfs in haar kerk. Ze vloekt dat het een lieve lust is, verwenst de jongens de eeuwige dood toe en koppensnellerij, terwijl ze daarnaast haar Here God aanroept alsof het een krokettenautomaat betreft. Ze loopt bij een psychiater, maar die vergeet haar dan wel anti-psychotica te voeren, want ze spuit al haar frustraties op de bange, hoofdschuddende buurt. Ik vind gedwongen opname niet gauw een optie, maar ik vrees voor de afloop van deze tergende theaterterreur. Sommigen schreeuwen 'Houd je bek!' tegen haar en die reactie is begrijpelijk, want ze blaaskaakt maar door, duivelse preken, ze kan zo haar predikant vervangen, die hysterie veroorzaakt heeft, dat weet iedere dieptepsycholoog. Ze zegt hele lelijke dingen, vervloekt Gouda en is de schrik van de argeloze kinderen. Ik ben haar opgedrongen, demonische preken inmiddels ook goed zat, maar kan er ook om lachen. Het wordt bijna eng stil als zij niet meer van leer trekt, een mens went aan de meest absurde dingen. Wij als publiek moeten haar hete aardappels maar opvangen, terwijl de professionele hulpverleners falen en tekortschieten. Dat steekt me. Godsdienstwaanzin is een ernstige psychiatrische stoornis, de ware bron van het kapotmaken van weerloze mensen, die zichzelf ook nog eens kwetsbaar voor gek zetten. Bezetenheid wordt ook al niet meer begrepen vandaag de dag, daarvoor zijn de mystieke diepgangen te ondiep. Niet te geloven dat zij rustig snurkt, terwijl ze zoveel dwaze shit vanaf haar kutbalkon op de woonomgeving afvuurt. Zo iemand moeten ze tegen haarzelf beschermen, voordat het lelijk misgaat, maar vooralsnog grijpt niemand in en gedogen ze haar furiegedrag/heksenstreken. Ik haat kerken en preken, ben dus als de dood dat ze haar muil binnenkort weer opent!

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 juli 2011


Geplaatst in de categorie: psychologie

-0.8 met 4 stemmen 67



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)