Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Slakachtig

Ik was altijd al traag van begrip, het dubbeltje viel altijd vele malen later dan bij anderen, moppen snapte ik ook nooit meteen, meestal lachte ik vijf minuten later dan de rest, de snuggeren. Ik liep op de vele scholen waar ze mij plaatsten, ze vroegen mij niet of ik wel wilde, ook al rap achter op de opgedrongen leerstof. Ik haatte die hapklare brokken van collectieve kennis, alsof ik negerzoenen moest inpakken in een naargeestige fabriek met geselende bazen. Ik bleek later ook overal een slakkentempo te hebben, ik kon me daardoor niet aan de vereiste ritmen aanpassen. Ik dook de literatuur in, waar men geen moeite heeft met slakachtigen. Langzaam en geconcentreerd diepzinnige teksten bestuderen is daar een pré. Geen wonder dat ik mijzelf een negentiende eeuwse poëet waande. In de middeleeuwen was ik ook beter tot mijn recht gekomen. De snelheid van deze moderne cultuur gaat dan ook geheel aan mij voorbij, die versnellingen boeien me niet, omdat het ten koste gaat van de integriteit en de diepzinnigheid. Ik ben zo verdomde slakachtig dat ik kansen tot welzijn vergrotende contacten met superlieve mensen destructief de grond inboor. Met mijn slijmspoor maak ik nog een magisch bezweringsteken, maar wederom te laat. Ik loop nu eenmaal desastreus achter de actuele feiten aan, ben in potentie wel geschikt voor grootse successen, maar de uitvoeringen verlopen zo triest traag, dat het ook mijn potentie tenietdoet. Edoch, het is geen schande om als slak te falen in een door snelheid verneukte samenleving. Ze ontsporen geheid op belangrijker gebieden dan kortzichtig succes en banale rijkdom. Ik heb wel mijn zwaarvervuilde dekbed en kussen weggegooid, de nare bloedzuigerbeestjes werden iets te irritant, nu slaap ik eindelijk weer onder een helderwit laken, een helderwit slakkehuis. Hoop dat ik nu niet meer vertrapt wordt. Kan niet altijd uithuizig rondslakken.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 juli 2011


Geplaatst in de categorie: filosofie

3.0 met 4 stemmen 93



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)