Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Ontspoorde consumenten

De welvaartslanden hebben overdadige, overtollige hebzucht in het zadel geholpen, waardoor vele mensen met verslavingstendenzen en schulden kampen. De technische welvaart heeft zo'n gigantische vaart genomen, dat slechts mensen met goede banen eraan kunnen voldoen qua consumentengedrag. In Amerika, ons grote voorbeeld, heeft de koopdrift tot buitensporige leningen geleid, want niemand wil voor elkaar onderdoen, ook al gaat men daarvoor boven het budget uitstijgen. Het land zelf heeft zo'n schandalige schuld opgebouwd, dat de welvaartshyperbool geheid zal instorten, het superego heeft enkel miserabele ravage aangericht. Goedbetaalde kopstukken en mediageile diehards blijven de illusiekar trekken met brede, Amerikaanse glimlach incluis parelwitte tanden en het kapitaal dienende leugenapparaat. Ze willen niet toegeven dat de oude, kapitalistische systemen gefaald hebben en vele mensen zwaar gedupeerd hebben. Ze zijn bang hun intact gebleven rijkdom te verliezen, dus spelen ze mooi weer. Ik zag een jongen van pakweg acht jaar, die wauwelde over zijn mobieltje, zijn I-pod en zijn internetactiviteiten, zijn vliegreis naar Egypte, het voedsel in het vliegtuig was niet te vreten volgens hem, hij kreeg een stomme strandbal en maar stoer doen! Die was ondanks zijn bezittingen net zo min gelukkig als de doorsnee relschopper in Londen, die zich nu gelukkig waant (voor even!) met een plasmatelevisie. Het materialisme is ontspoord, want er is een overschot aan prullaria en onnodige hebbedingen. Geestelijke waarden worden via de consumentenmedia niet meer aangeboord, omdat de producenten zelf ontspoord zijn en slaven van de geldwinst zijn. De wereld wordt massaal besodemieterd, verneukt, genaaid, betoverd, vernederd. De consumenten moeten zelf een vuist maken tegen deze heilloze beïnvloeding/indoctrinatie, door niet mee te gaan in al die gore opzweperij en zogenaamde aanbiedingen, al die valse beloften en goedkope volksverlakkerij. Alternatieve mensen nemen het voortouw. Als we de bullshit niet meer kopen, gaat de populaire, overspannen, overbeschaafde mentaliteit vanzelf inkelderen, doodbloeden. Ook moeten we die passieve consumentenstijl omzetten in actieve, productieve stijlen, want we kunnen zelf echt meer dan we opgedrongen krijgen. Ik zie zoveel genotzuchtigen om mij heen, die dreigen te vereenzamen, omdat ze hun eigen wilskracht lam leggen en dat werkt averechts, dat werkt depressie in de hand, onderdrukking van de van nature aanwezige, vitale creativiteitskrachten. Een mens heeft uitdagingen nodig om adrenaline aan te maken en om zichzelf kenbaar te maken, een mens is geen stoffige kamerplant, die inhalerig vegeteert. Overgewicht is al een alarmerend exes. Word wakker, aangepaste robots, gooi het moderne juk van massaconsumptie van jullie af en vernieuw het menszijn!

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.2 met 4 stemmen 74



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)