Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Eerste liefde

Ik zal de motivatie van mijn dichterschap verklappen, het was de afwijzing van mijn eerste geliefde, ik was amper zestien, die mij tot het pennen van verwerkingsschrijfsels inspireerde. De fnuikende teleurstelling deed mij duiken in goedkope notenwijn en talloze gedichten van andere gedupeerden op liefdesgebied. Slauerhoff meldde zich al snel. Holst liet me zweven en Marsman gaf me nieuwe spirit to go. Ik luisterde 's nachts naar moderne, experimentele, klassieke muziek. Ik herkende daarin de aanlokkelijkheid van psychotische artisticiteit, al snapte ik er nog geen donder van. Inmiddels ben ik wijzer. Het maakte me destijds bang en toch was ik gefascineerd. Na zelf geleden te hebben onder (rand)psychotische verschijnselen, weet ik dat de zichtbare werkelijkheid maar een flinterdunne, vervalste afbeelding is van het ware leven. Realisten zweren bij de verzonnen realiteit, omdat andere vormen van bewustzijn hen angst inboezemen. Paranormale verschijnselen zien zij als knettergekke fabelen, omdat hun beperkt gemaakte vermogen hen absurde veiligheid biedt, maar ook blindelingse, afwijzende stupiditeit. Ze verdedigen een illusie op het meest primitieve niveau van de evolutie. Ik zie nog de zilveren ring vallen in de hal van mijn eerste geliefde, ik smeet hem voor haar jeugdige voeten en ik walgde van haar wrede verraad aan de wil van God. Het was de eerste knak in mijn ideaalbeeld van de andere sekse, woedend bekeek ik in een obscure bioscoop de kinky seksfilm 'De non van Monza', die begon met een hitsige hengstenlul. Ik voelde me verraden en verpest, maar de poëzietank zat vol benzine en zodoende ben ik 'like a bat out of hell' (Meatloaf) op mijn supersnelle Kawasaki-motor oerendhard (Normaal) op de snelwegen van de poëzieliefde beland. Met 'Desperado' van The Eagles en 'Black Betty' van whoever weergalmend door de ether. Ergens in Frankrijk zag ik haar plotseling terug en God maakte me duidelijk dat zij nooit bestemd was voor mij, maar een illusie, niets waardigs voor mij, ook al lag ze in badpak naast mij en zwommen we als dartelende vissen langs elkaar in een Frans zwembad. Een flirtende vriendin zei me dat we absoluut niet bij elkaar pasten, dat ontnuchterde me voorgoed. Vooral toen ze een dag later met mij de liefde bedreef, terwijl voyeuristische grasmaaiers om ons heen reden. De pijn van afwijzende, ijdele, in hun kruis teleurgestelde vrouwen heb ik nog vaak meegemaakt. De verwachtingen waren altijd te hooggespannen en omdat hun ideaalbeelden niet uitkwamen, verzopen ze me als een lastige kat, zonder een greintje medelijden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: psychologie

4.3 met 6 stemmen 152



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
18 augustus 2011
Email:
moimoniquelive.nl
wwwhwhhahahhaaha in hun kruis teleurgestelde vrouwen
vind em geweldig je hartenkreet en wat is woefer??
Naam:
Wee
Datum:
18 augustus 2011
Dit ben jij op je best. Super stukje, Joanan!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)