Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

MuseumgoudA rebelleert terecht!

Als Gouwenaar ben ik een van de geluksvogels die 'The Schoolboys' nog gezien heeft, want tijdens Monumentendag kun je die veelal oubollige kunstschatten gratis voorbijlopen, ik heb dan ook niet lang stilgestaan bij dit zwart-blauw-witte, scherphoekige gepaai met vier mafkezen in VVD-tunieken, die stompzinnig lachend in de camera loeren, iedereen in het ootje nemend, wat ze nu dus ook doen door naar Azië te verhuizen, zodat een privé-rijkaard zich eraan kan opgeilen. Te weten dat het Goudse Farmaceutische Museum 'De Moriaan' de deuren al moest sluiten, de gemeente weigerde bij te springen, maar wel lekker zelf in een schandalige wolkenkrabber gaan zitten, het huidige megagrote gemeentehuis, veel schandaliger dan de verkoop van dat truttige schilderijtje! Misschien voelden ze zich schuldig en hebben ze daarom groen licht gegeven voor de verkoop van die lullige schooljongens. Marlene Dumas is geboren in 1953 te Kaapstad, haar familie had een goedlopende wijngaard en sinds 1976 woont en werkt ze in Amsterdam. Ze produceert voornamelijk erotische/pornografische schilderijen met obscene, vrouwelijke lichaamshoudingen. Siebe Weide, de directeur van de Nederlandse Museumvereniging kan zich wel op zijn pik getrapt voelen, omdat er afspraken zijn genegeerd, maar nood breekt wetten en de sluiting van het Goudse museum is erger dan gentlemen-gedragscodes, zelfs al denkt Marlene dat het een topstuk betreft en overweegt ze het museum op een kwade nacht in de fik te steken. Ik sluit me graag aan bij de daadkracht van museumdirecteur Gerard de Kleijn, die als een moedige rebel het museum heeft gered van een faillissement. Ook al dreigt het museum geroyeerd te worden, financieel maakt dat geen donder uit, het is slechts een mentale klap, een imago-keldering, maar dat valt makkelijk te overleven. Yes! 1,2 miljoen euro erbij! Geen mens die dat schilderij werkelijk mist, maar de Museumvereniging doet uit principe lamenterend. Het is enkel de kift en de mallotige beredeneringen dat kunst van ons allen is, terwijl de kunstenaars zelf ook niet van iedereen (wensen te) zijn, kunst is pas echt kunst als het origineel en tegen braafburgerlijke wetten in weet te overleven! Ook in de beklemmende realiteit.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 september 2011


Geplaatst in de categorie: kunst

5.0 met 2 stemmen 309



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)