Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Rolde iemand weg...

Ik was in Assen vanwege de verjaardag van mijn moeder, die met veel te hoge bloeddruk trakteerde op koolhydratenrijke snacks en snaps. Het was dezelfde dag dat er voor de fans afscheid kon genomen worden van blueslegende Harry Muskee, die in Grolloo tentoongesteld werd. Door de late zomervreugde leek het me wel leuk om langs te fietsen, maar dat was net iets te ver, dus fietste ik met mijn praatgrage vader naar Rolde, via schilderachtige natuurfenomenen en authentieke Drentse boerderijen vol onvervalste charme. 'Waar zou hij toch gewoond hebben?', vroeg ik. Mijn vader wist het ook niet. We sjeesden naar een snackbar, gerund door echte Chinezen, waar ik een patatje nam en mijn vader een softijsje. Door het kleine plastic bakje viel de helft van de dure patatjes op de tegels, voer voor de vogels. Ik knaagde aan de resterende puinhoop, bij iedere hap bang dat er een vulling uit zou vallen. Die vette stengels knarsen ook zo. Waarom zijn Chinezen toch zo dol op dikke goudvissen en karpers? Ook daar stond een bak vol. Rolde viel me mee, er was zelfs een Albert Heijn, een keurslager en een topbakker. Ik dacht, Harry moet hier allicht zijn boodschappen hebben gedaan, dus ik ben zijn late schaduw vast gekruist. We fietsten langs het zogenaamde 'Poepenhemeltje', daar waren Spaanse soldaten in het moeras verzonken, gepoept vanuit doodsangst natuurlijk. Kun je het beter 'Poepenhelletje' noemen! Klinkt iets sympathieker. Via een andere route zwalkten we terug naar Assen, deels geoogste maisvelden, melkkoeien die al in de rij gingen staan om gemolken te worden, een Drentse schoonheid die ons groette in the middle of nowhere, ik miste het gestreste, paranoïde, vijandige westen überhaupt niet, die krappe leefruimten met veelal egoïstische eenlingen bevolkte, ontaarde wancultuuraanhangers. Muziek op de kop en een laptop met gratis NS-internet erop, waar ze onzinnig gebruik van maken, terwijl ze met hun mobieltje druk SMS-en over hun huidige reislocatie. Er fietste ons een langharige, oude man voorbij en ik zei: 'Hé, dat is Harry Muskee! Hij is niet dood!'. We lachten en de rustige oostzijde van Assen naderde. Ik vertelde mijn vader nog hoe de ouders van Herman Brood een café gerund hadden bij het oude station van Assen, niet het huidige wanstaltige, stommoderne, superakelige gedrocht wat er nu staat! Er staat zelfs een minaretachtig kunstwerk, waar vele Drenten al over gevallen zijn en terecht! Teveel sierlijke stations zijn omvergehaald voor zogenaamd moderne verbeteringen! In het buitenland zijn ze wat dat betreft wijzer gebleken. Het is alsof ze met goedkope afwasborstels goede sier willen halen! Pooiergedrag! Architectenachteruitgang! Pure wansmaak! Edelheidverneukerij! Er rolde vandaag iemand weg uit onze levenssfeer, iemand die van echtheid hield en intens respect voor de ander, hij jankte zijn boerenblues, als een nerveuze waakhond, geworteld in Grollo, niet ver van Gasselte, waar ik als kind samen met mijn broers vaak zwom in het Nye Hemelriek, een pisplas van een reus. Er rolde vandaag iemand voorgoed weg en Rolde wist van niks, tenminste deed alsof, want er waren hier en daar wel degelijk halve hippies, die stilzwijgend memoreerden, maar Drenten staan niet bekend om hun uitbundigheid, waardoor ze hem maar half hebben begrepen of veel minder dan dat.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 1 stemmen 66



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)