Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Reclamefolders

Overal waar ik woonde bleven de reclamefolders bij mij binnenstromen, zich niets aantrekkend van mijn financiële situatie, nee, als geoliede botteriken bleven zij mijn postvakken blijmoedig en opportunistisch opvullen.
Omdat ik soms tijdenlang teerde op die oppervlakkige flitsreclamepulp, heb ik nooit die ja-nee-sticker opgeplakt, simpelweg omdat het My Dutch Dream levend hield, ik bladerde die kapitalistische ophef altijd met stoïcijnse gedrevenheid door, alsof het ergens een verborgen schat zou herbergen, maar altijd weer stelde het vermoeiende geblader me teleur, maar als je geen krant of tijdschrift kunt betalen, dan zijn die fleurige folders een schrale, maar fictief voedzame troost.
In wezen dieptreurige reclametrucs, die de naïeve burgers misleiden, dat weet ik ook wel, maar sprookjes blijven boeien, zeker als mijn budget de rijke voorspiegelingen niet kunnen bekostigen en daarom smijt ik die vrolijke rompslomp met extra woede in de papierbakken, vol walging over al die breeduit lachende modellen, die die irreële megarommel bevolken.

Zouden de makers van die zogenaamde voordeelboodschappen wel begrijpen dat ze vele mensen vernederen en duperen? Het economische systeem weigert daarover na te denken, maar omdat 2012 voor de deur ligt, met alle angstwekkende scenario's van dien, woelt er heel wat in ons collectieve on(der)bewustzijn en is het logisch dat we die stompzinnige reclamefolders gaan opheffen, daar dat op zich al veel euro's zinloos laat slingeren, er zijn straks nog maar enkelen die aan die malle oproepen kunnen voldoen en dat zijn meestal net zulke valsaards als de reclamemakers, ze bijten in hun eigen staart en gaan roemloos ten onder.

Eens waren er geen reclamefolders en toen was de onderlinge handel veel eerlijker, veel directer en respectvoller. De reclamefoldersrondbrengers blijf ik aandoenlijk vinden, maar de negatieve krachten daarachter zullen vliegensvlug doodbloeden en de meeste mensen stressloze tijden opleveren.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 december 2011


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.2 met 4 stemmen 196



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)