Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Hedendaagse grootmeester

Sprak ik bij Autumn Sky Morrison nog over weinig biografische gegevens, bij de Franse kunstschilder Louis Treserras is het nog gortiger, het enige wat ik kan ontdekken is dat hij ruim dertig jaar ervaring met het schilderen van naaktmodellen heeft. Voorts wordt nog gemeld dat hij een autodidact is, maar niemand is dat volledig, want dat kan gewoonweg niet. Louis hanteert een klassieke techniek met een moderne uitstraling en wat vooral opvalt, is zijn foto-realistische uitvoeringen. Ik neem aan dat hij ergens in de vijftig is, aannemend dat hij rond zijn twintigste is begonnen met zijn schilderkunst. Hij schildert bijna alleen jonge, geheimzinnige naaktmodellen, hoewel, veelal met enkel naakte, prille borsten en niet expliciet gericht op het kruisgedeelte. Zijn afgebeelde schoonheden kijken vaak somber, dromerig, slaperig en sereen. Ze zien er erotisch uitdagend uit, zinderend opwindend en tevens vroom Madonna-achtig, teder en ontroerend. Louis woont in Aubenas, Aubenton staat wel in mijn bosatlas, maar het zal wel een onvindbaar gehucht in de Zuid-Franse bergen zijn. Wordt hij door de media geboycot of wil hij juist zelf onvindbaar blijven en heeft zijn kunstkeuze daarmee te maken? Hij schildert lentevrouwen en die zijn vaak schoner dan zomervrouwen en bovendien niet bezoedeld door mannelijke ruwheid, wat hun bovenaardse sereniteit ten goede komt. In al die blote jongevrouwen schijnt de Maagd Maria door, wat de middeleeuwse uitstralingen extra elan geeft, hij mixt geniaal zijn haarscherpe realiteitsafbeeldingen met de bijbelse eenvoud, wat een eyeopener vanjewelste is. Ik vind zijn schilderijen vele keren mooier dan die van Rembrandt! Waarom? Omdat hij de vrouwelijke schoonheid niet mystificeert en daardoor ons laat inzien dat we met zijn allen meer oog moeten hebben voor de daadwerkelijke schoonheid van de mensen om ons heen! Dát is veel belangrijker en mag niet zomaar langs ons heen glijden, er lopen of fietsen dagelijks kostbare kunstschilderijen langs ons heen, besef dat! Tik even 'Louis Treserras' in en bekijk zelf zijn fenomenale schilderijen, Willink-achtig, maar vanwege zijn thematiek uniek en omdat ik mijn huiskamerwanden vals gemanipuleerd schilderijvrij heb gemaakt wacht ik gewoon tot ik een Treserras tegenkom en wat ik je brom, die krijgt een ereplaats naast mijn brede schrijfbureau. Gek dat het Louvre hem nog niet heeft aangekocht, want zeg nu zelf, al zijn werk overtreft 'Meisje met parel' van Vermeer en doet de 'Mona Lisa' vele verftinttonen lager lachen. Eindelijk een realistische kunstschilder die de oude meesters en de moderne betweters weet te overtreffen! Spreek me maar tegen als ik geen gelijk heb!, maar desondanks blijf ik een vurige aanbidder van zijn goddelijke precisiewerk!

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 december 2011


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

3.5 met 2 stemmen 85



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)