Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Verborgen Boeien.

Haar wil, haar zelfbeschikkingsrecht werd geboeid in haar jeugd. Welgesteld, beschermd voor het oog van de buitenwereld, gemold door verbaal geweld. 'De slag van een zweep veroorzaakt een striem, de slag van een tong breekt botten.'
Sirach 28: 17.

Met verbaal geweld maakte ze zich los. Vele jaren later riep Jezus haar en ze gaf gehoor aan zijn roep. Hij maakte haar los van de afgoderij. Maar van haar boeien bevrijdde Hij haar niet. En toen ze ervoor bad…

Kwam er een trauma boven. Het net van verschrikking en schaamte. Niemand wist raad. De christelijke onmacht stopte het in de doofpot. En zo kon het kwaad zich voortzetten in de kerk. Haar schuld, haar schuld, haar grote schuld.

Sinds ze de fijnbesnaarde manipulaties ontrafeld heeft, werd ze beschuldigd van dominantie, arrogantie, narcisme, egoïsme. Sinds ze niet meer dient als pakezel van het onrecht werd de zondebok naar de woestijn genegeerd.

Als kind van zeven zat ze op de veranda van het ouderlijk huis. Een witte villa met prinsessenbalkon. Met haar zwart-witte collie onder de zon: ‘Stel dat er geen mensen waren, wat dan? Ik wil wijsheid.’ ‘Van wijsheid word je eenzaam’, zegt Prediker.’ ‘Ja ik wil.’

Na een lange reis, als een boek vol woorden die zich als zand in de wind verstrooiden, gemanipuleerd in halve waarheden, geïsoleerd in een mijnenveld: ‘Houd je mond!’ De waarheid kan niet landen op aarde en de wijsheid is zeer kieskeurig.

'Velen vallen door een snijdend zwaard, maar niet zoveel als door een scherpe tong.’
En ik ontdekte iets bitterder dan de dood: ‘De vrouw die een valstrik is en wier hart een net is, wier handen boeien zijn.’
Sirach 28: 18; Prediker 7: 26.

Schrijver: Mirjam Mens, 11 januari 2012


Geplaatst in de categorie: eenzaamheid

1.8 met 5 stemmen 147



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Mees
Datum:
11 januari 2012
Mirjam Mens, geniaal! Geschilderder als de echte Aleid. Wat een hartstochtelijke... nou ja, berijm het zelf maar.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)