Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Dieven laten knielen

Ze hebben hier in Gouda de hoofdingang van Museum Gouda aan de Westhaven open geblazen. Het is nog maar sinds enkele weken dat ze die hoofdingang aan de Westhaven hebben, terwijl ze er iedere dag de Hollandse vlag uithangen en weer binnenhalen, zonder dat er veel bezoekers komen. Een Duitse jood heeft er ooit zijn megakaars voor gezet, aangestoken en gefotografeerd, terwijl hij naar me zwaaide. Hij liep voor de vrede naar Israël. Zulke mensen zijn het tegendeel van de hebzuchtige boeven, die onlangs een roomse monstrans hebben gestolen, nadat ze de massieve deuren hebben vernield. Heel brutaal, daar de politie snel aanwezig had kunnen zijn, maar dat risico namen ze op de diefstal toe, snel handelen en snel weer wegwezen, vandaar dat het bij één enkele monstrans is gebleven, die ze uit de kerk hebben gestolen, waar verder gigantische schilderijen hangen, die ze ook hadden kunnen stelen, maar dan waren ze zeker als kolderieke amateurs gepakt. Laurel en Hardy beelden doemen op. Een monstrans toont het Heilig Sacrament van de Eucharistieviering, de hostie, het Lichaam van Christus, wat een religieuze onschendbaarheid geniet, maar daar de zotte, waarschijnlijk drugsverslaafde dieven enkel oog hebben voor de materiële waarde van het kunstwerk, slaan ze helemaal de plank mis, want het stelen van religieuze voorwerpen zet krachten in werking, die ze zeker niet kunnen verwerken. Met de spirituele wereld kun je maar beter niet spotten. Zegt de journaallezer ook nog gortdroog dat het museum de onbeschadigde monstrans graag terugkoopt voor 500 of 5000 euro, whatever, alsof de ondergedoken dieven morgen op de stoep staan om dat bedrag te innen, zonder dat ze argwaan vermoeden. Misschien als ze helemaal geen kopers kunnen vinden en knetterstoned zijn, maar dan nog, dat zou een absurd scenario zijn. Toch ga ik erop door en zie ik in gedachten hoe undercover politiemensen hen overmeesteren en gelijk doorvoeren naar de middeleeuwse martelkamers van het ondergrondse dolhuis, wat bizar genoeg via een zij-ingang van de kerk te bezichtigen is. Voor zulke grove schendingen van het nationaal bezit is een lang verblijf in die gruwelijke strafkamers evenredig aan hun misdaad. Net zolang totdat ze knielen voor dezelfde monstrans, die ze voordien als primitieve roofdieren gapten.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 maart 2012


Geplaatst in de categorie: woede

1.9 met 7 stemmen 117



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
23 maart 2012
Rectificatie:
Museum Gouda ligt aan de Oosthaven en de boefjes hebben niet de hoofdingang opgeblazen, maar een deur enkele meters verderop en ze waren binnen 30 seconden weer weg.
Naast de monstrans hebben ze een geleende, zilveren schaal uit Padua gestolen met een waarde van tienduizenden euro's.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)