Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Biologisch-dynamische voetbal

Voetbalsport is verworden tot een agressieve baltrapperij, waarbij de voetballers hun tegenstanders ook vaak voor een voetbal aanzien. 'My head is not a football for you', zong Sinead O'Connor al zo mooi. Deze primitieve sport is ronduit dualistisch en stimuleert vijandsbeelden, terwijl het Freudiaans gezien enkel om het scoren, het seksueel klaarkomen, gaat, wat de sport tot een erotisch substituut maakt en dan met name in de categorie 'zelfbevrediging', zoals een gokverslaafde voor de gokmachine knielt. De superego's op het veld worden omringd door de gefrustreerde ego's op de tribunes, die hun denkstoornissen in de rol van fanatieke schreeuwlelijkerd denken recht te zetten, maar in feite vergroten ze hun banale, partij kiezende oerwoede en krijsen ze zinloos de longen uit hun lijf, omdat ze voor geen millimeter wensen in te keren, naar zichzelf te kijken.

Misschien is er een meer verantwoorde manier van voetbal nodig, die biologisch-dynamisch gevormd is, met een bal van een biologische koe, biologisch gekweekt gras en zitstoelen van bamboe, shirtjes van biologische katoen en lijnen van vrolijke, biologische bloemen, zodat de door teveel geld vol getatoeëerde rauwdouwers vanzelf voorzichtiger gaan spelen. Door de bloemetjessfeer verdwijnen dan hun kortgeschoren oorlogskapsels en komt de hippielook terug. Voor de wedstrijden eten alle spelers een zesgangendiner van pure, biologische etenswaren, waardoor hun energievermogen ook aanzienlijk toeneemt en ze drinken biologische cola- en guaranadrankjes. Met veel haver, wat wilde paarden ook kalmeert. Misschien dat het vette voetbalpubliek dan ook aangestoken wordt en met een veranderd eetpatroon ook meer sportief reageert, zodat de mobiele eenheid ook wat meer relaxen kan. Enkel de patatkramen zullen het dan nog ontgelden en de supermarkten met onbiologische biermerken, maar dat neveneffect is wel het begin van een wereldrevolutie. Het vegetarisme wordt een chique aangelegenheid binnen de hardste hooliganskringen en zodoende neemt de agressie rigoureus af, waardoor de hergeprogrammeerde voetballers uit respect meejuichen met hun tegenspelers, wanneer zij scoren, wat eveneens op de tribunes het geval is. Ik wil maar zeggen, er is dus een zeer effectieve manier om het voetbalimago op te krikken, al betwijfel ik de inzet van de betrokkenen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 6 april 2012


Geplaatst in de categorie: sport

3.5 met 4 stemmen 88



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)