Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Vergis je niet, de Crisis wordt minister-president!

'De Europese crisis raakt ons allemaal!', herhalen de cliché-papegaaien in camouflerende maatpakken. Voor het merendeel van ons taaie landje blijven deze woorden voorlopig nog maar een doemscenario, het zal hun zwaar begrendelde deur wel voorbij gaan, duimen ze, want zolang ze vanuit hun keukenramen nog het uitzicht op hun luxe-vervoermiddel hebben, smaakt de biefstuk met stroganoff-saus hen dubbel zo lekker. Het checken van hun spaargeld stemt hen helemaal gerust en de aanstaande promotie bij de firma is zo goed als zeker, dus waarom zouden ze zich onzeker voelen met zoveel daadwerkelijke weelde en een maatschappij, die blind doorstoomt. Ze kunnen zich nog uitjes in restaurants veroorloven en decadent de borden half opgegeten laten staan. Napuffen met chique sigaretten en dure cognac. Crisis?, er zijn er nog genoeg, die zich nergens van bewust zijn, omdat hun levensstijl voor geen millimeter is veranderd. Toch verschijnen er steeds meer scheuren in het masker van de neurotische, op hol geslagen cultuur en kunnen zij er vroeg of laat ook niet meer omheen. Het domino-effect is gaande en de Europese landen vallen één voor één door een faillissement. De verhoging van de eigen bijdrage in de zorg is voor werkenden geen echt probleem, maar mensen met een uitkering of een laag loon worden daarmee een strop rond de nek gelegd. Zwervers met psychiatrische stoornissen, illegalen bang voor pakkans en verwaarloosde eenlingen zonder sociale contacten staan er vaak nog beroerder voor. De aanstaande verkiezingen zijn een farce, een volksverachting en een klinkklare leugen. Stemmen maakt geen donder meer uit. We moeten opnieuw leren er voor elkaar te zijn en voor elkaar te willen vechten, in plaats van af te geven op elkaar en louter het eigen hachje willen redden. Als de waarachtige solidariteit een zinkend schip wordt, dan valt het ergste te vrezen. Egoïsme is goddeloos en inhumaan. De euro dreigt te vallen, maar er is dan ook heel wat mis met de westerse economie, veel corruptie en fraude, botte manieren van zelfverrijking. De opgeblazen cake zakt geheid in elkaar en dan pas zal er ruimte komen voor herbezinning en nieuwe menselijkheid. Niemand is meer waard dan een ander, met name dat is een gedenkwaardige wijsheid. Wie zich meer waard waant dan een ander of onrechtmatig zichzelf meer toe-eigent, die is de directe oorzaak van de huidige crisis. En diegenen spreek ik hierbij rechtstreeks aan, voel je je aangesproken? Mooi, dat is ook de bedoeling! Doe als Sint Franciscus en schenk al je ten onrecht vergaarde rijkdom weg aan minderbedeelden, want anders komen de armen het vroeg of laat wel zelf halen! En dan piep ik niet. Types als Rutte lachen zich de hele dag rot, maar deze zelfvoldane, topverwende geldverkwisters en geldwolven zullen straks als logge varkens in de poep wentelen, terwijl minister-president Jan-Jaap Crisis met zijn luie benen op het bureau in het Torentje ligt weg te kwijnen, nippend van Griekse harswijn en kauwend op Spaanse tapas.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 juni 2012


Geplaatst in de categorie: economie

0.4 met 5 stemmen 100



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
1 juni 2012
Email:
moi636yahoo.com
Ga werken en zeur niet zo.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)