Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Iets met zuiderburen of zo.

We moeten ontpolderen, of wat dat dan ook mag zijn.
Iets met boeren wegjagen van vruchtbare landbouwgrond of zo.
En zo en zoveel hectare van de aarde, let wel: onze aarde, laten onderlopen,
een soort van teruggeven aan de zee. Nou ja zee, rivier eigenlijk.
Want die gaat te snel stromen of zo, nadat ie is uitgediept. Is nu al drie keer gebeurt, dat uitdiepen. Uitgebaggerd heet dat.
Jeetje, wie het nog niet duizelt is de man c.q. vrouw van de dag.

En ook heel veel partijen doen en/of hebben hun zegje al gedaan. Van het belang voor de vogels, de natuur, en de havenbaronnen van Antwerpen.
Volgens mij zijn we nu aan de bron c.q. oorzaak, nee niet van de rivier, maar van het probleem aangeland.
De zuiderburense rupsjes-nooit-genoeg van de haven willen hun haven bereikbaar maken voor nóg grotere schepen en nu moeten wij iets doen aan hun problemen die ontstaan door dat uitdiepen en zij willen nu dat wij stukken land onder water zetten, om de stroomsnelheid van de rivier in kwestie te verminderen.
En het bekende aapje komt toch vroeg of laat uit de net zo bekende mouw,
want daarna willen de havenpiepeltjes dat er een vierde ronde van uitdiepen komt.
Snapt U?

Maar waar is het einde? Er zijn bij de zuiderbuurtjes nu zelfs een paar echte dictatortjes opgestaan, je gelooft het niet, écht waar, met van die wijzende vingertjes en heuse dreigende taal en zo. Lachen wel eigenlijk. Laatst hadden ze zelfs een Poolse Europarlementariër gecharterd om hun eisen kracht bij te zetten.
Maar eenmaal geconfronteerd met de feiten moest de man, diep door het stof, afhaken. Hij had al die tijd gedacht dat de provincie Zeeland in Scandinavië lag.

Waar is de tijd gebleven van die lieve, tikkeltje naïeve zuiderbuurtjes, die met hun frankskes in d’n autobus naar Olland de terrassen afstruinden, en slechts gingen zitten nadat ze alle buitenhangende prijslijsten hadden vergeleken?
Leuke mensen waren dat, maar we komen ze nog zo zelden tegen.

Ik geef het toe: dit is een raar verhaal. Een warrig verhaal zelfs.
Maar dat is niet mijn schuld.
Dat is de schuld van mensen die enkel maar aan eigenbelang denken. Jammer is dat.
Waar nou het hele verhaal over ging?
Iets met zuiderburen of zo.


Zie ook: http://www.zeelandnet.nl/...ata/flappie/index.php?pagina=1

Schrijver: peterdw., 8 oktober 2012


Geplaatst in de categorie: wereld

4.2 met 5 stemmen 166



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)