Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Landleven

De stee ligt rustiek verscholen in het landschap, alsof het een is met de wereld, vanaf het begin der tijden.

In de weiden eromheen grazen koeien en liggen ze vredig herkauwend hun bestaan te overpeinzen.
Om vier uur sukkelen ze met hun zware uiers in een lange rij naar de melkmachine, geduldig wachtend op hun beurt om de romige melk te laten stromen.

De haan kraait bij het ochtendgloren om aan te kondigen wanneer de dag begint. De eieren zijn gelegd en ieder is tevreden. Als het licht is bepaalt hij trots waar de kippen scharrelen gaan. Wanneer ze te ver afdwalen jaagt hij ze terug alsof hij zeggen wil: “Hier hoor je, suffie”.
Bij de eerste avondschemer gaan ze op stok, morgen is het weer vroeg dag.

De schapen grazen in de wei, de lammetjes dartelen rond.
‘s Zomers als het heet is worden ze geschoren en liggen ze onmachtig op de grond. Hun wol wordt zeer geprezen. Ook ’s winters blijven ze buiten, zelfs als het sneeuwt. Dappere dieren.

Het paard staat rustig te grazen met een deken over zijn rug. Zo net nog heeft hij de jonge dame keurig rondgereden. In de bak is hij van A naar Z gegaan en heeft hij zijn pirouetjes fraai gedraaid.
Straks komt de smid om zijn hoeven te kappen en weer opnieuw te beslaan.

De hond snuffelt rond op het erf en onderzoekt of alles nog pluis is.
Soms graaft hij een gat om te kijken waar hij zijn bot verstopt heeft.
De kat ligt loom op de vensterbank en wast zich in het zonnetje.
Als ze trek krijgt, jaagt ze op een muis of drinkt wat melk uit een kommetje.

De boer rijdt weg met zijn tractor, het gras moet eraf want buiten is het nog droog. Zijn vrouw verzorgt de kalfjes en gaat dan aan de slag met het maken van de kazen.

Heerlijk landleven!

Schrijver: Sharlee, 1 november 2012


Geplaatst in de categorie: landschap

4.0 met 1 stemmen 1.032



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Marlies
Datum:
2 november 2012
Email:
Mjchuurmankpnmail.nl
Prachtig geschreven, ik ben een stadsmens maar krijg nu mijn twijfels....

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)