Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Van loket naar loket: het veelkoppige monster van de armoede

De maatschappelijk werkster, een jonge meid, had met haar vingertjes met de mauve getinte nageltjes razendsnel de cijfertjes, overgenomen van de giro-afschriften, ingetypt in de computer en de conclusie rolde er eveneens razendsnel uit: "Nee, mevrouw, u komt niet in aanmerking voor de Voedselbank; u houdt tweehonderd Euro per maand over!"

De volgende etappe van mijn (wanhoops-)expeditie vormde het Bureau Schuldhulpverlening.
Verwonderlijk dat men daar zulke charismatische dames in dienst heeft, maar slechts met charisma kan het armoedevraagstuk bezwaarlijk opgelost worden.....
Ik klem het zwarte tasje dat ik van mijn laatste financiën nog aan kon schaffen, tegen mij aan en voel mij plomp, verlegen en houterig ten opzichte van de charmes en de stralende glimlach van mijn hulpverleenster, die ik slechts beantwoord met een grimas. Ik kan me niet voorstellen dat het meisje zich kan voorstellen hoe de "blik" van het veelkoppige monster van de armoede mij aanstaart, zich op mij fixeert en mij in zijn ban houdt. Mijn uitleg daaromtrent had ik daarom net zo goed achterwege kunnen laten. Met uiterst marginale middelen zou het desastreus gezakte saldo nog opgevijzeld kunnen worden.....

In het hart van de orkaan heerst rust. De vrijwilligers van de Vincentiusvereniging hebben begrip voor iedere situatie en staan altijd klaar met raad en daad. Het is een gezellig kantoortje naast hun winkel en kledingzaak waar velen rondscharrelen en -schuifelen op zoek naar iets draagbaars.
Met gedempte stem en geveinsde ontroering om de hier beoefende liefdadigheid en menslievendheid steek ik het biljet van vijftig euro in mijn zak dat nauwelijks voldoende zal zijn om de nood te lenigen......

Schrijver: I. Broeckx, 2 december 2013


Geplaatst in de categorie: geld

4.0 met 2 stemmen 76



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)