Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Achter de schermen/In de coulissen........

Vanuit Restaurant "Carrousel" aan de Oude Markt in Tilburg heeft men aan de ene kant uitzicht op de gebouwen van "Fontys Hogeschool voor de Kunsten" en op de Muziekzaal met haar formidabele gewelfde dak en op de Schouwburg die haar naam draagt in donkerblauwe letters en aan de andere kant op het portaal van de Heikese Kerk met haar roosvenster, geflankeerd door witte heiligenbeelden en men kan zijn blikken naar hartenlust over de verschillende taferelen en toonbeelden van architectonisch design laten dwalen, als men tenminste niet geboeid is door de aanblik van de andere bezoekers die op deze vroege zaterdagmorgen het restaurant bevolken, dat wil zeggen; als hun blikken zich niet verbaasd en op ergerlijke wijze fixeren op en vasthechten aan jouw gestalte, vooralsnog eenzaam en alleen aan het tafeltje.....
Gaandeweg, naarmate de morgen vordert, wordt het drukker in het restaurant en kan ik twee kennissen begroeten; een medebewoonster van mijn straat, die al dertig jaar in kennelijk isolement tegenover mij woont en die verdiept is in het inderdaad "mateloos interessante" Brabants Dagblad dat zoals gewoonlijk bol staat van "human interest" en een ex-vriend wiens echtgenote sinds anderhalf jaar is vervallen tot een neerslachtigheid die haar kwelt als zelden voorheen.
De vrijwilligster die nu binnenkomt en die zich al eerder opgeworpen heeft mij bij te staan in mijn eenzaamheid is door ons gesprek plotseling opgeheven tot het niveau van volledige gelijkwaardigheid en volwaardige vriendschap na haar verhaal en bekentenis over de vreselijke ziekte waaraan haar zus recentelijk ten prooi is gevallen, een gelijkwaardigheid die in mijn optiek op merkwaardig toepasselijke wijze kan worden gesymboliseerd en geïllustreerd door het wandvullende kunstwerk van Karel Appel dat we later op de morgen in de Foyer van de Schouwburg gaan bezichtigen, voorstellende twee abstracte en op welhaast clowneske wijze in oranje en blauw uitgebeelde gestalten tegenover elkaar.
En ook de muziek die op de achtergrond weerklinkt: "Keep your head up, keep your heart strong" schijnt zich op toevallige wijze aan te sluiten bij het thema van onze recente conversatie in het restaurant.
Met een gezelschap dat kennelijk bestaat uit notoire "theaterdieren" bezichtigen we later de luxueuze en op "grootse en meeslepende wijze" ingerichte Muziekzaal met haar plafondverlichting in "zuurstokkleuren" en de Schouwburg met de ronde zaal waarin het rode pluche domineert, zalen die merkwaardig contrasteren met de armoedige, schamele achterkamertjes, de kleedkamers en artiestenkamers, mijns inziens te armoedig en onderkomen voor de balletdansers, acteurs en actrices en musici die de theaters frequenteren.
Een biljarttafel, een in mijn ogen uiterst merkwaardig en misplaatst meubelstuk completeert het geheel en de anekdote doet zelfs de ronde dat een van de coryfeeën van het Nederlands cabaret zijn publiek eens liet wachten om zijn biljartpartijtje af te maken.....
Ook de coulissen van de schouwburgzaal, die overigens vele herinneringen oproept aan mijn jeugd en schooljaren en die zo imposant leken toen ik twaalf was, maken nu ik zestig ben geen indruk meer......

Schrijver: I. Broeckx, 27 januari 2014


Geplaatst in de categorie: toneel

4.0 met 1 stemmen 135



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Lian
Datum:
29 januari 2014
Een mooie beschrijving van impressie en gevoel.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)