Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Schaken

Als ik beneden kom, zitten vader en zoon tegenover elkaar op de bank. Het schaakbord staat tussen hen in. Het is zondagochtend, tien voor half acht. ‘Zo, jij bent lui’, zegt zoon, terwijl hij zijn koning een zetje geeft. ‘Wij waren als eersten beneden’.

‘Heb je al gewonnen, Maarten’, geeuw ik. ‘Ja, ik heb net al gewonnen, het vorige spel’, zegt hij. Hij kijkt me aan met een blik vol zelfvertrouwen. Zijn vader zwijgt. ‘Dat is knap’, reageer ik, ‘want schaken is een moeilijke sport’.
‘Is schaken een sport?’ roept Maarten uit. ‘Nee toch, Papa’. Hij kijkt zijn vader vragend aan. ‘Jazeker, een denksport’ antwoord ik.

‘Dus je kan ook schaker worden?’ vraagt zoon.‘Mmm’, knikt zijn vader, zijn ogen gericht op het schaakbord.
De afgelopen maanden is Maarten redelijk consistent gebleven in zijn beroepswens. ‘Ik word later wielrenner’, laat hij ons met enige regelmaat weten. Dit voornemen begint nu te kantelen, zie ik aan de blik in zijn ogen. Hoewel…met ongeloof ziet zoon wat er gebeurt op het schaakbord, hij kijkt zijn vader verongelijkt aan.
‘Tim Krabbé was toch ook best goed?’ roep ik zomaar.‘Ook’? vraagt T. Hij trekt zijn wenkbrauwen even op.

‘En Tim Krabbé is ook schrijver en kan ook nog eens heel goed wielrennen, Maarten’, ga ik verder.
‘Nu is er toch die Deense schaker die zo goed is’, onderbreek ik mezelf.
‘Ook’, ‘even,’ ‘toch’, ‘eigenlijk’.
Ik grossier in bijwoorden, tot irritatie van sommigen.‘Die ‘Deen’ komt toevallig uit Noorwegen’, bromt T.

Ik neem plaats achter de computer. ‘Magnus Carlsen’ zeg ik, ‘inderdaad hij komt uit Noorwegen’.
‘Maar de grootste schaker was toch die Rus’, babbel ik door.

‘Kun jij eigenlijk schaken, mama?’ vraagt zoon. Ik geeuw nogmaals. ’Nee, eigenlijk niet. Ik heb het nooit goed geleerd. Je moet er ook best slim voor zijn’, knik ik. ‘ Ja’, zegt T. en kijkt me even aan.‘Dammen, dat kan ik wel’, zeg ik. ‘Een beetje dan’, voeg ik er aan toe.

‘Zie je wel’, veer ik op. ‘ Kasparov, Zo heet die Rus. Hij is van Armeens-Joodse afkomst, staat in brede groepen bekend als een van de beste schakers aller tijden’, lees ik voor van het scherm. ‘Hij is tegenwoordig actief in de politiek en heeft een sterke anti-Poetin-visie’.

‘Een sporter met een anti-Poetin-visie die zich mengt in de politiek'. Dat combineert moeiteloos, toch?’ grijns ik.

Schrijver: Mohair
Inzender: monique louis, 15 februari 2014


Geplaatst in de categorie: sport

4.0 met 2 stemmen 154



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)