Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

"Lumpen gibt es überall" (Willem Broeckx)

Het was een mooi, nieuw, oranje Turks kleedje met een franje aan beide zijden en ingeweven motieven en het was opgeslagen in de berging van mijn flat bij de andere spullen van haar, die ik bewaakte en bewaarde tot haar mogelijke, zozeer gewenste terugkeer, eens, uit dat oord van onheil en verschrikking waar ze, volgens de berichten nu "vocht voor haar leven".
Hij, haar "vriend" dacht het kleedje, wellicht haar dierbaarste bezit, maar mee te zullen nemen en te verhandelen, naast zijn overige waar, waarmee hij de rommelmarkten afging.
"Ze heeft nu haar verstand verloren", verzekerde ik hem; "Ik weet hoezeer zij lijdt"
En hij zag af van wat wellicht met enige, macabere fantasie als een verkapte vorm van hedendaags "nazisme" kan worden beschouwd (hoe ontroofden de nazi's de Joden niet hun bezittingen...) en nam het schilderij met het Indonesische landschap mee, zijn eigen bezit, dat ook hij eens had achtergelaten in mijn opslagplaats.
Niettemin was hij zelfs van plan, bezield door een wellicht perverse handelsgeest en speculerend op de koopjesjacht die weer hoogtij zou gaan vieren en op het "Haben wollen" van zijn klanten, de lieflijke, grote babypop, waarop mijn ontroerde blikken al eens gerust hadden, wellicht het enige souvenir van zijn "vriendin" aan haar verre, voorbije jeugd, mee te nemen naar de rommelmarkt......

Schrijver: I. Broeckx, 16 februari 2014


Geplaatst in de categorie: misdaad

3.5 met 2 stemmen 93



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)