Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Veel eieren geraapt?

Pasen is weer voorbij, de Paashaas kan weer even rustig ademhalen en de Paaskip kan ook weer even op haar lauweren rusten. Misschien bezochten zij maandag jongst leden wel even incognito de paasmarkt te Breskens? Wie zal het zeggen? Even afkicken van het eieren beschilderen en ze daarna in vele tuinen verstoppen. Even afkicken van alle paasdrukte, dachten zij wellicht ook, maar daarin hebben zij zich dus mooi vergist! Druk dat het hier was! Het leek wel of heel Duitsland ons mooie toeristische vissersdorp wou zien! Vooral rond de middag kon je op het Spuiplein en het Oranjeplein als het ware over de koppen lopen. Door het vele gekakel en geroezemoes moet vooral de Bressische Paaskip, zich er meteen thuis gevoeld hebben! Ik kwam haar niet veel later trouwens ook nog tegen op de weg naar Breskens aan Zee! Blijkbaar duizelde het haar toen even, want ze dook met een rotvaart de bosjes nabij het Eerste Strange in! Je zou van minder. Ik hou het meestal ook niet lang uit middenin een mensenmassa. Even heb ik aan zee gekeken wat het weer zou gaan doen, er was immers onweer voorspeld na de middag. Niks van gemerkt. Ja, sommige wolken dreigden wel wat, maar daar bleef het bij. Toch was het kouder dan in de voormiddag. Die plotse tegenstelling in temperaturen kon inderdaad onweer veroorzaken. Er stak een gure wind op en het terras van BaZ zat zo te zien propvol, dus rechtsomkeer maar. Terug naar het Spuiplein en wat beschutting voor in geval dat. De vele kinderen vermaakten zich opperbest tussen de fonteinen. Geen gezeur over paaseieren zoeken, nee lekker over de roosters lopen en hopen dat er plots een fontein jou kliedernat zal spuiten! Dat was hun alternatieve vorm van paaspret beleven. Leuk om te zien ook. Dan plots gebrul van een Duitse vader tegen zijn ukkies. Hier komen en verplicht mee friet gaan eten! Nu! Ik speel liever in het water, antwoordde zijn zoontje even beslist. Nee, heel de familie gaat nu samen friet eten! Hup en vooruit! Wat een grappig gezicht voor een Belg als ik. Wat een verschil in cultuur ook. Belgische kinderen zouden zelf lopen zeuren om friet en als dat te lang duurde zouden zij zelfs om friet gaan jengelen, dacht ik. Het kan verkeren, zei Bredero. Bakten ze in zijn tijd soms ook al friet? Hielden ze toen ook al een Paasmarkt? Voor toeristen? Nee? Wat heeft die man dan veel gemist! Moest ie maar in Breskens gewoond hebben!

Schrijver: Laurine Vandepitte, 24 april 2014


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.0 met 2 stemmen 126



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Laurine Vandepitte
Datum:
27 april 2014
Dank je wel Joanan! Doe zo voort. Altijd leuk om gewaardeerd te worden, dus wederzijds.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
24 april 2014
Omwille van je luchtige visie op de realiteit hou ik zoveel van Belgische vrouwen!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)