Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Lieve Margarita !

Je kon je lichaam niet liefhebben. Je kon niet houden van je zachte haar, van je witte, rechte tanden, van je nog mooie en florissante gezicht. Je vertrouwde je lichaam niet toe aan het lichaam van je geliefde of aan het warme, donzige, koesterende bed, maar aan de harde koude stenen toen je je had laten vallen vanaf de zeventiende verdieping. De stemmen van je hulpverleners en die van je moeder, vriend en vriendin konden je versteende, bevroren hart en verstand niet bereiken, die onwrikbaar besloten hadden tot de wanhoopsdaad.

Ik voel me niet schuldig. Ik bereikte je nooit. Ook mijn stem kon je niet horen. Ik heb je gekend, maar ik kende je nooit. Heimelijk overwoog je steeds, wanneer je naar de flat zou fietsen en je besluit uit zou voeren en tenslotte heb je je laatste weg afgelegd. Je oude moeder en je vriend treuren omdat zij de liefste moesten verliezen die zij dachten te kennen, die zij dachten lief te hebben. Zij vragen zich wanhopig af of hun liefde geen krachtig obstakel vormde tegen je fatale besluit.

In de kerk trachtte de pastor je dood te verzachten met de ceremonie, met de liederen, met de gedichten en met de kaarsen, maar jouw ogen hebben de zomerdag niet meer aanschouwd, die warm en mild was. Voor je vrienden begint nu de zomer zonder jou.......

Schrijver: I. Broeckx, 31 mei 2014


Geplaatst in de categorie: afscheid

4.7 met 3 stemmen 241



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Günter Schulz
Datum:
1 juni 2014
Een oprechte en échte hartenkreet, na het lezen waarvan een lichte huivering blijft hangen. Sterkte gewenst.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
1 juni 2014
Ik geloof niet, dat Margarita een 'bevroren hart en verstand' had, integendeel, en het haar niet kunnen bereiken, duidt daar ook niet op. Ze had juist teveel lief om het leven niet meer aan te kunnen! Dat is jullie ontgaan! Ze was té lief voor deze keiharde wereld! Dat lag er schuil achter haar beschermingsfaçade, die jullie niet wisten te doorbreken!... Ware engelen sterven vroeg, ook door eigen toedoen! In diepere zin was het absoluut geen 'fataal besluit'!... Die priester bazelde maar wat, de pijn van het verlies gaat vele malen dieper!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)