Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Op zoek naar gouden gedachten.........

Uit het duister van je voorgeschiedenis, van je geboorte, trad op een zeker moment je bewustzijn naar voren.
Je wist ineens met alle scherpte: "Dit ben ik" en "dat is de wereld"; "dat zijn mijn moeder, mijn vader, mijn oma, mijn broer, mijn zus" Je keek naar de wereld en ineens was er het besef van het wonderlijke, vreemde bestaan. Je stelde je duizenden vragen. Je vroeg je af, als ieder kind, als iedere wijze: "Waar is de deur van het heelal, waarvan zijn wolken gemaakt, wat is een ster?"
Op een dag was de stroom van je bewustzijn begonnen te kabbelen, de stroom die je je hele leven lang zou vergezellen.....

Je ging naar school; je bewustzijn sliep in: de kinderlijke originaliteit was voorbij. Je zou veel examens moeten afleggen, maar ze zouden je slechts in een geestelijk harnas opsluiten. Op het moment dat je opleiding bijna voltooid zou zijn, zou de geestelijke leegte groter dan ooit zijn. Waar was de nieuwe, levende, frisse originaliteit, waar waren de gouden gedachten, de intuïtie, de inspiratie en de creativiteit?

Je had hun antwoorden van buiten geleerd, hun taal gesproken en nu had je zelf geen taal meer, de bedding van je bewustzijn was opgedroogd. Je denken was dood. Hun antwoorden waren niet jouw antwoorden, maar kon je zelf nog wel antwoorden?

Er zou een moment komen waarop je terug zou moeten naar je vroege vragen; er zou een moment komen waarop je met geen antwoord meer tevreden zou zijn en er zouden momenten komen waarop je alle antwoorden zou kennen.....

Schrijver: I. Broeckx, 1 juni 2014


Geplaatst in de categorie: school

5.0 met 2 stemmen 103



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
3 juni 2014
Wat een scherpzinnige uiteenzetting van de vrije, menselijke ziel, die door de aardse schoolsystemen wordt geknecht en ont-ikt en bestolen van creatieve spontaniteit!
De opgedrongen wetenschappen verstikten de intuïtieve wijsheden.
Ik denk aan 'Another Brick In The Wall' van Pink Floyd, dat die schoolse tirannie perfect tot uitdrukking brengt. Die terroristische schoolsystemen maakten het zelf denken monddood, wat gruwelijk crimineel was.
Vrije geesten gingen/gaan niet voor niets tegen onderdrukkende, a-spirituele, slaafse, kortzichtige, kennisophemelende, gevoelsarme schoolsystemen in!...
Persoonlijk had ik nooit moeten worden blootgesteld aan die leerterreur, wat me veel ellende heeft opgeleverd en noppes positiviteit. Bovendien was het in mijn geval onzinnig, daar ik door mijn psychische installatie er sowieso niets mee kon beginnen!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)