Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Praten over kanker, taboe?

Kanker wens je niemand toe, ook al floept het er soms bij mensen uit: 'Krijg de kanker'. Als een soort van scheldwoord of stille wens.
Maar als het er op aan komt en men krijgt het, huivert men en hoe!
Liever niet naar de huisarts, want o wee...
Onderzoeken worden vermeden of uitgesteld.

In mijn directe familie komt er kanker voor.
Vooral van mijn vader 's kant.
Een tante kreeg borstkanker en overleed op 68-jarige leeftijd.
Toen mijn oudste zus, die overleed op 56-jarige leeftijd aan borstkanker.
Dat was in 2003 en ik laat elk jaar een mammogram maken.
Inmiddels al 11 jaar.
Mijn jongste broer is in 2009 overleden aan beenmergkanker, hij is 57 geworden.
Ikzelf ben inmiddels 55 en mijd geen onderzoeken.
Een mammogram is niet plezierig, maar ik raad het alle vrouwen aan om het te laten doen!
Géén verstoppertje spelen, is mijn advies!

Op mijn verwijsbrief van de huisarts staat elk jaar: 'familiebelasting'. Ik haat dat woord, ècht!
Maar over kanker praat ik vrijuit en als er iets bij mij ontdekt wordt, weet ik wat ik doe.
Ik laat dan beide borsten verwijderen, verder geen gezeur daarover...

Het is geen taboe om over kanker te praten.
Hoe moeilijk het ook soms is...

Schrijver: Alida Booij, 13 juli 2014


Geplaatst in de categorie: ziekte

1.8 met 5 stemmen 164



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
21 oktober 2014
Nee hoor Alida, praten over kanker is niet taboe, schelden natuurlijk wel. Ook ik kreeg borstkanker en schreef er een column over 'Help ik heb kanker', vervolgens werd ik benaderd door de borstkankerstichting of ze die op hun site mochten zetten. Weet je; als je zelf net volkomen onverwachts wordt geconfronteerd met kanker, dan praat je, als slachtoffer, zelf het meest over de ziekte terwijl de anderen het juist doodzwijgen. En ik vind, dat met praten niks mis is, hard ja dat soms wel, maar het is, wat het is kanker dus! Niet meer en niet minder! Wel wil ik nog even kwijt dat bij mij op de mammo GEEN kwaadaardige tumor werd ontdekt, daar kwam men pas achter toen de patholoog had gekeken! Dus die pletmachine is ook al geen zekerheid!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)