Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bij de dood van een tante......

Haar laatste zus was overleden. Zelf sukkelde ze nu voort achter een rollator en ze had mij gevraagd de grafkrans van onschuldige roomwitte lelies en fris groen lover te inspecteren die ze besteld had en die inderdaad de kist bleek te sieren waar de familie en de vrienden eerbiedig omheen schuifelden ten teken van laatste afscheid....

In de kerk had de pastor de overledene beschreven in bewoordingen die allerminst recht konden doen aan het veelvormige innerlijk van de mens, aan de talloze universa die in hem leven (dat zij graag tenniste en skiede wisten wij ook wel....)

De geheimzinnige, onachterhaalbare dood werd als stof onder het letterlijk fantastische tapijt van de religie weggemoffeld en weggewist als een ongewenst, hinderlijk stofje op de blinkend schoongepoetste ruiten van de werkelijkheid, van het leven....

Op het kerkhof toonden asgrauwe, granieten zerken inscripties van geboorte- en sterfdata en namen en voornamen van "voorgangers" van mijn betreurde tante.

Enkele maanden later kwam oom J. met de garderobe. Er waren truien bij, blouses en lingerie; de kleding van een dode.
En jarenlang nog zou ik mij in de kleding van een dode hullen......

Schrijver: I. Broeckx, 8 september 2014


Geplaatst in de categorie: afscheid

3.0 met 2 stemmen 61



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
8 september 2014
Een levensechte en magnifieke bespiegeling over het heengaan van jouw tante. Hoe die pastoor de plank vreselijk mis sloeg met zijn oppervlakkige gewauwel over liefhebberijen. Onopgeleide zielkundigen zijn vaak veel scherper, zoals jij. Fijngevoelig en respectvol dat je nog jaren in haar kledij hebt gelopen! Dat siert je integriteit! Juist in een overbeschaafde tijd, waarin alsmaar meer nieuwe spullen de boventoon voeren! De solidariteit met dierbare overledenen uit zich ook uiterlijk. Wederom een hartstochtelijke bijdrage van jou!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)