Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Brief aan koning Willem-Alexander

Koninklijke Hoogheid, Vader des Vaderlands,

Neem mij niet kwalijk, maar ik wil u graag op de hoogte brengen van een zeer dreigende en ernstige kwestie, die u zeker nauw aan het hart zal gaan. De Nederlandstalige schrijfsite Nederlands.nl dreigt te gaan stoppen, omdat de directeur van deze site, de flink in het nauw gekomen heer Johan Mostertman, geen andere uitweg meer ziet, dan de stekker eruit te trekken. Als Doctor litterarum in de letteren verbijstert mij deze gang van zaken ontzettend, daar ik de site op mijn duimpje ken en ik u kan verzekeren, dat dit de allerbeste, Nederlandstalige schrijfsite op internet is. De tot randje waanzin gedreven heer Johan heeft het personeel van de site nu een ultimatum gesteld, als ze niet met gedegen oplossingen kunnen komen, dan gaat het licht rond 17 oktober a.s. voorgoed op rood. Met als effect dat het personeel nu ook ten einde raad is. U heeft aan de Universiteit van Leiden geschiedenis gestudeerd en u hecht, zoals wij allen weten, ook heel veel belang aan de overlevingskansen van de Nederlandse taal. Neem uw troonrede alleen al, die barst van de taalkundige hoogstandjes. Omdat Nederlands.nl te vergelijken valt met de grandeur van uw koningshuis, wil ik hierbij graag uw hulp inroepen. U heeft als beminde vorst natuurlijk de nieuwste Apple tot uw beschikking en u kunt misschien even tijd vrij maken om even naar Nederlands.nl te klikken en daar een mooi verhaal, een hartenkreet, een column of een beschouwing plaatsen, want weet u, Majesteit, dát kan met gemak deze schone site van de ondergang redden. Ik weet nu al, dat u minstens 10.000 lezers gaat trekken en dat heeft die site nu juist nodig. Voor u zit er natuurlijk ook veel in, want u kunt eindelijk eens lekker los gaan en uw kant van de koninklijke kliek belichten. Ik raad u aan deze actie voor de rest van de familie geheim te houden en het op een onbewaakt ogenblik te doen, lekker ontspannen na enkele Leffe Royale's. Een jointje erbij en alles komt goed. U kunt bijvoorbeeld een grappige anekdote over Maxima beschrijven, wat u alleen kunt weten, of lekker tekeer gaan tegen de Nederlandse pers, wat u als kind al deed, weet u nog, 'Alle mensen van de pers, opgerot!'. Dat toonde al aan, dat u een groot schrijver bent, Nederlands.nl biedt u de mogelijkheid om dat nu te tonen. Ik zeg, grijp die kans met beide handen aan en red daarmee een elite-site van de ondergang. Het mag onder een pseudoniem als Biertje? of Beetje Dom, maar liever niet. Op de aanverwante site Gedichten.nl zou u bijvoorbeeld onder het pseudoniem Prins Hendrik erotische gedichten over Maxima kunnen publiceren, helemaal geen gek idee, want Sissi van Oostenrijk deed iets dergelijks. Indien uw schrijfsels daadwerkelijk de site in de lucht houden, dan kunt u een heerlijke fles champagne tegemoet zien. De staf en het personeel zal u dan tot in de dood dankbaar blijven. Nederlands.nl zal dan voortaan een oranje sjerp dragen. Bovendien mag u daarna uw onvolprezen mannequin Maxima op de hoogte stellen en ook haar aansporen om op Nederlands.nl te publiceren. Lekker veel inside-information, zeg maar, goed voor hoge bezoekersaantallen en allemaal voor het juiste doel. Zelfs prinses Beatrix kan haar eieren daar volkomen kwijt. Dan komt er eindelijk rek in die stijve opdringerij. Ik voorspel u nu al, dat u dan de meest coole koning van Nederland zult zijn. En natuurlijk kom ik graag een keer langs om tijdens een heerlijk diner en talloze alcoholische versnaperingen over de in's en out's te spreken en de strategische voortgang. Desnoods geef ik u wat literaire schrijftips en slimmigheden. Maxima natuurlijk ook. Don't be jealous. Heel het volk kickt op haar sexy schoonheid. Komaan zeg, dat weet u heus wel en alleen u mag eraan komen. Koninklijke bofkont! Hopend u zo voldoende te hebben ingelicht, verblijf ik met een uiterst vriendschappelijke groet en wens ik u en uw gezin het allerbeste toe!

Hoogachtend,

Dhr. Harm Joanan Rutgers,
schrijver/dichter/hagiograaf,
...


p.s.: Mijn naam staat ook, zij het mini-mini-klein, in 'Mijn Droom Voor Ons Land'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: koningshuis

4.2 met 6 stemmen 2.047



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
4 november 2015
HJ, Hoogheid Joanan, tranen over mijn wangen. Meesterlijk stuk en heel graag gelezen: moet nu stoppen want ik ga er nog een keer rustig overheen....
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
10 oktober 2015
Heel goed hoe je met humor de moed erin houdt. Voor mij beginnen die onzekere weken nu te lang te duren. Een bericht dat we wel doorgaan, al dan niet in aangepaste vorm, zou dan ook bijzonder welkom zijn. Wellicht krijg ik dan ook weer nieuwe moed om te schrijven, want met het zwaard van Damocles boven de site, wil dat bij mij even niet meer.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
8 oktober 2015
Mooi, wijze Ton, dat was ook de bedoeling!...
Naam:
Ton Hettema
Datum:
5 oktober 2015
vorstelijk!
gelachen

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)