Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Afscheid van het Banencircus

"Armoede en eenzaamheid","Eenzaamheid en armoede"; de woorden liggen op je lippen, je spreekt ze hardop en in gedachten uit, je zendt ze in de ijle, luchtledige ruimte die ze niet weerkaatst of beantwoordt, je proeft ze en savoureert ze als een tot nu toe onbekend buitenlands gerecht, dat opgediend wordt in een ver, vreemd restaurant in een vakantieland, en tenslotte dringt hun betekenis in het algemeen en in jouw bijzondere geval werkelijk tot je door; armoede en eenzaamheid vormen dus je voorland, nu je ontslagen bent, en nu je het "oneerbare voorstel" van de uitkering gedaan is, nu je voorgoed afscheid hebt genomen van het "Banencircus"

Aanvankelijk blijf je verlekkerd hongeren en hunkeren naar al de luxueuze goederen en artikelen die breeduit zijn uitgestald in de verlichte etalages en die worden getoond en beschreven in de ontelbare folders en brochures die dagelijks je brievenbus overstelpen. Voortaan mag je de kruimels van die welvoorziene dis oprapen.

Je begrijpt dat het Cijferslot van de Brandkast van Vadertje Staat beveiligd is met een hermetische, esoterische, onontcijferbare code; je ziet de glorieuze glimlach op de gezichten van de "gelukkige deelnemers", van de beroepsbeoefenaren, om al dat schijnbaar alleenzaligmakend nikkel en blik, om die briefjes en die munten, waarvoor ze door het stof kruipen en zelfs drollen zouden willen oprapen.

Gaandeweg ontdek je de mazen in het net dat kennelijk door de Regering gespannen is om jou in te vangen en tenslotte zwem je majesteitelijk en onbekommerd uit de waterdichte fuik van de bureaucratische wetgeving, kennelijk uitgevonden door genieën, in de open zee van je vrijheid en nieuwe mogelijkheden.

Je ontdekt wat er te ontdekken valt in de zijlijn, in de kantlijn, in de marge van de voorthollende economie, zoals je de eenzame, schitterende bloem ontdekt in de berm van de snelweg, waaraan het razende verkeer achteloos voorbijsnelt......

Schrijver: I.Broeckx, 26 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: vrijheid

5.0 met 1 stemmen 75



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
27 oktober 2015
Klopt, kom bij de club van de mensen die inmiddels de voedselbank meer dan nodig hebben en weet je: dat worden er alleen maar meer....daarom alleen al begrijp ik de ( oké misschien noodzakelijk maar toch) de opvang niet voor al die mensen die welliswaar hun land ontvluchten, maar die hier dus wel, zonder er iets voor te hoeven doen, geld krijgen...wij wilden werken, dat is er niet meer, zij doen niks en krijgen meer...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)