Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het Reptielenhuis/gevangen en verraden

Aapjes met wollige, gestreepte staarten, onzegbaar lief en kwetsbaar; een slang die de kop met de trillende tong tastend heft in alle richtingen boven het ineengestrengelde, lange, bonte lichaam; een leguaan: de bek verstard in een aandoenlijke "glimlach" (hij weet met zijn schubbige lichaam geen raad): de kameleon, kleurig symbool voor aanpassingsvermogen; de zwart-witte, trotse zeearend, die de hemelen kan bereizen; kleine, zwarte kikkertjes met helgele tekening op de beweeglijke ledematen; al deze weerloze dieren, opgesloten in veel te kleine verblijven, weggerukt uit hun tropische omgeving, staren vanachter glas de horden bezoekers woordeloos aan, schijnbaar smekend om bevrijding, om consideratie, om hun geboorterecht, de vrije natuur, dat hen ontnomen is door een mensensoort die wil onderwerpen, die wil temmen, classificeren en determineren.

De schoonheid is superieur en vraagt om respect, om ontroering en om mateloze waardering.....

Schrijver: I.Broeckx, 23 december 2015


Geplaatst in de categorie: dieren

4.5 met 2 stemmen 73



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
26 december 2015
In de Indiaanse traditie is er sprake van persoonlijke krachtdieren, wat een prachtig gegeven is, omdat het ons als mensen op spirituele wijze met de dieren verenigd. Misschien waren we in vorige incarnaties wel dieren. In ieder geval voelen we een diepe verwantschap met bepaalde dieren. In wezen staan we niet zoveel meer qua ontwikkeling boven de dierenwereld, maar beelden we ons dat zelf in! Soms staan we qua desastreus gedrag zelfs ver onder de waardigheid van de dieren. Denk alleen al aan de massavernietigingswapens en de milieuvervuilingsapparaten. Toen ik tijdens de stromende regen een kerstboom op mijn fiets vervoerde, zag ik ineens een kip op een hek staan, vlakbij, en ik voelde me zeer verbonden. Ik praatte even met die kip. Je wilt niet weten hoe heilzaam dat werkt.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
26 december 2015
Ben ik helemaal met je eens, goede I. Broeckx, mensen hebben totaal niet door dat zijzelf te kijk staan!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)