Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Soelaas voor het onvermijdelijke?

De begrafenisonderneming met de chique, dure, elegante naam, die kennelijk dient om de gruwelijkheid van aftakeling en afscheid nemen te verhullen, heeft een bijeenkomst voor nabestaanden georganiseerd in een bekend restaurant dat doorgaans gezelliger en vrolijker doeleinden dient.....

De dames van het bedrijf, dat van de dood en het rouwproces haar winstoogmerk gemaakt heeft, zijn toepasselijk gehuld in zwarte en grijze kledij en een van hen neemt het woord over het rouwproces, dat men volgens haar op koene, onverschrokken wijze dient te doorkruisen als neemt men een duik in een ijskoude zee met oprijzende golven...

De mensen die voor deze lezing zijn komen opdagen hebben door leed en verdriet getekende en gehavende gezichten.
Aan de spreekster wordt na afloop een enorme bos uitbundige witte rozen uitgereikt en de aanwezigen mogen kiezen uit een stressballetje (om de spanningen "van zich af te knijpen"?) of een pen (om een treurig ego-document te schrijven?) of een pak kaarten (om het onwillige Lot zelf in de hand te houden?)

Als dan de woorden van mevrouw de spreekster niet hebben mogen helpen is er nog altijd het soelaas van deze minieme presentjes.....

Schrijver: I.Broeckx, 29 februari 2016


Geplaatst in de categorie: afscheid

3.3 met 3 stemmen 64



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
1 maart 2016
Mooi hoe je de gratis prullaria afzet tegen de onvermijdelijke wreedheid van de dood, althans volgens een bepaalde visie bezien. Het is inderdaad typerend hoe de uitvaartbranche geen troostend antwoord heeft op dat waar ze grof mee dealen. Spirituele uitvaartbegeleiders zijn schaars. Denk aan 'All 'Bout the money' van Meja.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)