Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

"Zu der Liebe heil'gen Werken" (Ernst von Wildenbruch)

Ik was op die voorjaarsdag gekwetst als nooit voorheen en mijn hart was nog meer beschadigd dan gewoonlijk door een onafzienbare reeks van kwetsuren die zich opgestapeld hadden als betrof het een blokkentoren, een alternatief soort Toren van Babel of een onzalig en vermaledijd, verfoeilijk bouwwerk dat in de loop van mijn 62-jarige leven opgericht was door mijn haatdragende medemensen om mij te kwellen, te pesten en te gronde te richten....

Die avond was het de Paasmis in het Zorgcentrum.
Een jonge, 43-jarige nog idealistische priester in chique, elegante, crèmekleurige toga verrichtte de wonderlijke en magische rituelen die bij dit gebeuren horen en spreekt over de numineuze, verheven, goddelijke krachten van het vuur, van het licht, van de engelachtige gestalte bij Christus' graf.

Na de mis geeft een collega-vrijwilligster mij een stille wenk vanuit de verte die ongetwijfeld betekent: ga eens naast mevrouw H. zitten en troost haar; ze huilt. Mevrouw H. zit alleen aan een tafeltje in de grote ruimte waarin een talrijk publiek zich verzameld heeft voor de Paasmis, die nu ten einde is en waarin een Liefde gepredikt is die in onze totaal gecorrumpeerde, keiharde samenleving, in de jungle, in de slangenkuil, waarin men elkaar zo ongeveer naar het leven staat, allerminst "Gang und Gäbe" is, en ik sla een arm om haar verlamde schouders en mevrouw knuffelt mijn wang met een steels gebaar....

Op dat moment was ik alle kwetsuren, alle verdrietelijkheden vergeten....

Schrijver: I.Broeckx, 5 maart 2016


Geplaatst in de categorie: religie

4.5 met 2 stemmen 57



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
7 maart 2016
Meesterlijk in elkaar gezet en heerlijk hoe je die onbekende Ernst opvoert. Op je 62-ste nog steeds een engel voor een ander kunnen zijn, dát springt er hoopvol uit!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)