Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

TRIX

Trix is al weer bijna zeven jaar dood, maar vergeten doe ik haar nooit. Ze was in haar gedrag meer een hond dan een kat, leek het wel. Als we met haar onderweg waren konden we haar rustig uit de auto zetten. Als we weggingen riepen we en dan kwam ze meestal meteen.

Toch heb ik haar ooit met een koord vastgezet aan een paaltje om te voorkomen dat ze zou weglopen. We hadden heel weinig tijd en konden niet riskeren dat ze wat langer weg zou blijven. Ik liet haar even alleen en in dat eventjes had ze zichzelf bijna gewurgd. Verdomme. Ik pakte haar met mijn linkerhand op en met een schaar in mijn rechterhand knipte ik het koordje door. Wat ze toen blij, uitzinnig van vreugde. Ze kroop dicht naar mijn gezicht en overstelpte me met kopjes. En spinnen, spinnen alsof haar leven er van afhing.

Een paar jaar later hebben we haar moeten laten inslapen. Ze was heel erg zwak geworden, kon niet meer naast ons op de bank klimmen. Bij de dierenarts bleek ze een tumor in haar buikje te hebben. Erg om het te bekennen, maar ik heb meer gehuild dan bij de begrafenis van mijn vader en moeder.

Schrijver: Jacob van Schaijk, 19 april 2016


Geplaatst in de categorie: dieren

4.7 met 3 stemmen 604



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
20 april 2016
Wie de onvoorwaardelijke liefde van een dier kent,
weet wat echte liefde is.

Mooi geschreven, Jacob.
Naam:
J.de Groot
Datum:
20 april 2016
Weet er alles van,
welke diersoort dat maakt geheel niet uit!

Over de menssoort
daar laat ik me liever ook geheel niet over uit.
Is beter!
Naam:
Jacob van Schaijk
Datum:
20 april 2016
Ja, absoluut. En ze kunnen niet liegen of huichelen.
Naam:
Fred
Datum:
19 april 2016
Dieren zijn onvoorwaardelijk........

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)