Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Wreedheid, eenzaamheid en lijden alom.....

In het grote huis met de vier slaapkamers, die geen doel dienen, is hij ongelooflijk, dodelijk en onvoorstelbaar eenzaam na de dood van zijn vrouw en hij moet praten tegen de muren, die op hem af komen. De kleinkinderen komen ook nooit meer op bezoek; opa is quantité négligeable geworden; ze hebben nooit tijd voor hem.

Na de vergadering van de Cliëntenraad van het Zorgcentrum komt een woordenstroom zonder einde van zijn lippen, als een vloed, die door geen dam meer te keren lijkt; over zijn 40-jarige carrière bij de bank en over wat daar allemaal passeerde (en het was heel veel) en enigzins tot mijn verbazing maakt hij, een klein, 85-jarig mannetje met steunkousen en reuma, avances naar mij toe, omdat hij wel moet vermoeden dat ik "single" ben en vrijgezel, maar ik haast me hem te verzekeren dat ik een vriend heb, bij wijze van verlegenheidsoplossing, dat wel, maar het is toch een vondst in vele opzichten.

Mijn gesprekspartner is nu zelfs ook gaan daten; een ultiem wanhoopsoffensief zonder enig perspectief, want wie zou hem in het licht van de ongenadige en onherroepelijke dood, die op kousenvoeten naderbij sluipt en in het licht van zijn ultieme onaantrekkelijkheid van 85-jarige, nog willen?
Of zou het slechts om het geld moeten gaan, om de kapitalen die zich opgestapeld hebben, zonder doel en functie?

Schrijver: I.Broeckx, 16 mei 2016


Geplaatst in de categorie: eenzaamheid

3.8 met 4 stemmen 47



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)